Jabłka, gruszki i borówki – najpopularniejsze owoce listopada
Gdyby w punktach sprzedaży dostępne były informacje o odmianach warzyw i owoców, to prawie trzy czwarte (73%) Polaków zwracałoby na nie uwagę. To wyniki najnowszego sondażu Kantar realizowanego na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. W listopadzie najczęściej kupowaliśmy jabłka (89%), gruszki (49%) i borówki (25%). Porównują wyniki do listopada ur. najbardziej (o 9%) wzrosło spożycie borówki, która zyskała ponad 0,6 mln nowych konsumentów.
W listopadzie tylko 15% Polaków odżywiało się zgodnie z zaleceniami dietetyków, tzn. minimum połowę tego, co jemy stanowią warzywa i owoce. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” był w listopadzie na niskim poziomie (43,3 pkt). Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców na talerzach przeciętnego Polaka. W celu poprawy tego stanu ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw monitorowana jest konsumpcja kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw (wyniki są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl). Regularnie badane są też kolejne percepcje i składowe procesów decyzyjnych.
Do tej pory za kluczowe uznać można było trzy czynniki: dostępność ulubionych gatunków, dbałość o zdrowie i możliwość jedzenia warzyw i owoców w postaci smacznych dań (czas, pomysłowość i umiejętność ich przygotowania).
Na początku listopada zapytaliśmy respondentów o to czy zwracają uwagę na odmiany owoców i warzyw oraz o ich preferencje co do dostępności informacji o nich.
- 43% badanych regularnie sprawdza z jakimi warzywami i owocami ma styczność. 29% zwraca uwagę na odmiany, ale nie potrzebuje informacji w miejscu zakupu. Nieco ponad co piąty ankietowany (22%) chciałby, aby taka informacja znajdowała się w miejscu sprzedaży.
- Gdyby w punktach sprzedaży dostępne były informacje o odmianach warzyw i owoców, to prawie trzy czwarte (73%) Polaków zwracałoby na nie uwagę.
- Niespełna połowa Polaków (49%) nie zwraca uwagi na odmiany owoców i warzyw. Ale 27% robiłoby to, gdyby w miejscach sprzedaży byłaby dostępna informacja o odmianach. 22% nie jest zainteresowana taką informacją.
- 5% badanych udzieliło odpowiedzi „nie wiem”.
Badani, w których przypadku wartość wskaźnik „Wczoraj na Talerzu” wskazuje, że odżywiają się zgodnie z zaleceniami dietetyków, czytaj odżywiają się lepiej (niż 85% populacji), częściej niż inni zwracają uwagę na odmiany warzyw i owoców (56% vs. 43% w populacji).
Konsumpcja owoców w listopadzie
Podobnie jak w poprzednich latach w listopadzie najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało dziewięciu na dziesięciu Polaków (89%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 11% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 14% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się gruszki, które jadło 49% badanych. To mniej niż przed miesiącem o 6 p.p.
Jedna czwarta (25%) Polaków na początku listopada jadła borówki. To więcej niż przed rokiem (o 2 p.p.).
Mniej niż jedna czwarta osób jadła w listopadzie maliny (22%), a 15% spożywało truskawki.
Spożycie jabłek, w stosunku do zeszłego miesiąca, wzrosło o 7 p.p.. Sezonowy spadek odnotowano w przypadku malin (o 16 p.p.), borówek (o 9 p.p.), jeżyn (o 8 p.p.), porzeczek (o 4 p.p.) i śliwek (o 4 p.p.).
Polskie superowoce
Borówkę w listopadzie jadło 8,1 mln Polaków. W porównaniu do listopada 2021 spożycie borówki wzrosło (o 2 p.p.). Uwzględniając wyjściowe wielkości spożycie borówek wzrosło "listopad do listopada" 0 9%.
Polski sezon zbiorów owoców jagodowych zakończył się w okresie, kiedy realizowane było badanie. Jagodową sztafetę kończy minikiwi, które w październiku przebiło poziom 5 mln konsumentów w miesiącu.
Kończące polskie sezon minikiwi, borówki i truskawki to gatunki, które odnotowują największy wzrost konsumpcji, wśród wszystkich badanych przez Kantar gatunków.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw