Światowy Dzień Jabłka: Branża sadownicza jednoczy siły, by promować polskie jabłka

28 września obchodzimy Światowy Dzień Jabłka. To święto zachęca do ich spożycia. Jedno jabłko dziennie jest na całym świecie symbolem zdrowia i zachętą do dbania o regularność konsumpcji. Czego polscy sadownicy życzą jabłku w dniu jego święta? Oto życzenia dr Tomasz Lipy, Pauliny Kopeć, Zbigniewa Chołyka, Piotra Korczaka, Kacpra Wypijewskiego, Dominika Woźniaka i Witolda Boguty. Bije z nich troska o gatunek i wiara w potencjał branży sadowniczej.

Gdzie zgoda, tam i siła

W przeddzień Światowego Dnia Jabłka branża sadownicza zainaugurowała kampanię „Jedno jabłko dziennie”. Sadowników połączyło zrozumienie wyzwań stojących przed gatunkiem i ochota na wspólne wyjście do konsumentów.

Życzę każdemu jabłku żeby było doceniane i podbudowane ocenami konsumentów. Dobrze by konsumenci mogli w sklepach wybierać smak, wygląd, aromat, także odmian, które pamiętają z dzieciństwa. Chciałbym by Polacy wrócili do entuzjazmu jak towarzyszył jabłku – mówił dr Tomasz Lipa, sadownik, przewodniczący zarządu TRSK, członek jabłkowego Core Teamu.

- Chodzi o entuzjazmu, który ludzie mają na samo przywołanie koszteli, kronselki czy koksy pomarańczowej. Wiele osób wspomina takie odmiany. Chcemy to ułatwić. Dziś pokazujemy marketom, sprzedawcom, że są konsumenci, którzy chcą na przykład Loba czy Antonówki, które do tej pory były rzadkością w sieciach. Widzimy jak wielcy dystrybutorzy powoli orientują się, że trzeba dziś wyjść konsumentom naprzeciw i uwzględnić specyfikę polskiego konsumenta. Tym bardziej, że nasze sadownictwo wyróżnia ta duża różnorodność odmianowa. Z punktu widzenia produkcyjnego to jest trudność, natomiast z punktu widzenia konsumentów to jest zaleta. Warto artykułować swoje potrzeby. Myślę, że wspólnie przekonamy sprzedawców i detalistów, do tego żeby podawali te odmiany, które konsumentom smakują. Tego życzę nam wszystkim, konsumentom, detalistom i sadownikom – życzył dr Tomasz Lipa.

Chcesz mieć dobry dzień - zacznij od jabłka

- Życzę polskiemu jabłku żeby stało się przyjacielem konsumentów. Niech będzie w naszych domach częstszym gościem, niech będzie kiedyś gospodarzem. Niech towarzyszy nam w podróży, w szkole, w pracy. Pamiętajmy, kto jabłko dziennie jada, tego lekarz rzadko bada - przypomina Paulina Kopeć, Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, w Core Team lider zespołu ds. spójnego marketingu jabłek.

- Warto łączyć siły, by każdy w Polsce i na świecie poznał smak polskiego jabłka. Bogactwo jego walorów zdrowotnych i różnorodność odmianową. Każdy znajdzie coś dla siebie. Życzmy sobie byśmy potrafili skrócić ten czas. Dla konsumenta niech to będzie droga jak najszybsza i jak najkrótsza. Tak, żeby każdy miał swoje ulubione, co najmniej jedno jabłko dziennie – dodaje Paulina Kopeć.

Każde jabłko jest dla kogoś

- Polskiemu jabłku życzę by zyskiwało zwolenników. Konsumentów, których przekona swoim wyglądem i smakiem. Jako sadownicy mamy tu pewną role do odegrania. Niech każdy robi zatem swoje - Kacper Wypijewski, Członek Zarządu Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych.

- Życzmy polskiemu jabłku odzyskania należnego mu szacunku i pozycji wśród innych owoców w naszych sklepach - dodał Zbigniew Chołyk, sadownik, prezes Zrzeszenia Producentów Owoców grupy Stryjno-Sad, skarbnik TRSK.

- Życzę żeby każde jabłko było zjedzone ze smakiem lub zagospodarowane we właściwy sposób – na rolę przetwórstwa zwrócił uwagę Dominik Woźniak, Vice Przewodniczący Zarządu TRSK.

Za każdym owocem stoi pogoda

Na trudny sezon zwrócił uwagę Piotr Korczak. Wczesne kwitnienie, kilka fal przymrozków i grady spowodowały uszkodzenia w każdym z rejonów sadowniczych. Po raz kolejny natura przypomniała, jak trudna jest produkcja sadownicza i jak wiele zależy od przebiegu warunków atmosferycznych.

- Życzę polskiemu jabłku tego czego się nauczyłem od mojego przyjaciela produkującego lody. Dla lodziarza najważniejsza jest pogoda. Naszemu jabłku życzyć trzeba, żebyśmy mieli pogodę przez 12 miesięcy w roku. To będzie z korzyścią dla zdrowia i przyjemność naszych konsumentów – stwierdził Piotr Korczak, Członek Zarządu Tow. Rozwoju Sadów Karłowych

- Najważniejszym życzeniem dla polskiego jabłka jest to żebyśmy przekonali konsumentów, że należy je jeść. Jeść jedno jabłko dziennie. To jest zaproszenie i rekomendacja dla każdego. Zapraszamy by zacząć od dziś i nie pozwalać sobie na puste przebiegi - dzień bez jabłka – mówi Witold Boguta - prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, lider zespołu ds. Zespół ds. komunikacji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu w Core Team. 

Korzystając z okazji partnerzy zaprosili na obchody Światowego Dnia Jabłka do Warki. Wydarzenie współorganizuje Stowarzyszenie Sady Grójeckie, jeden z partnerów kampanii „Jedno jabłko dziennie”. W tym roku, obok degustacji i pokazów kulinarnych, zobaczymy m.in. wystawę Historia jabłka w Największym Sadzie Europy oraz rozstrzygnięcie konkursu na Najsmaczniejszą Szarlotkę.

Światowy Dzień Jabłka to doskonała okazja, by poznać bogactwo smaków naszych jabłek, a także spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Zapraszamy do wspólnego świętowania! Zapraszamy po jedno jabłko dziennie!


Akcja „Jedno jabłko dziennie”, popularyzująca regularną konsumpcję jabłek, połączyła sadowników. Projekt zainicjowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych wspierają Związek Sadowników PR, Stowarzyszenie „Unia Owocowa”, Stowarzyszenie Sady Grójeckie oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Źródło: INSPIRE smarter branding

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Powiązane artykuły

Sadownicy polują

X