
Innowacyjne dżem, syrop, lody i wino! - wielki sukces przetwórstwa polskich superowoców
„Złote Innowacje FMCG & Retail” to konkurs konsumencki, którego celem jest wyróżnienie produktów innowacyjnych. W tegorocznej edycji przetwory jagodowe nagrodzono aż w trzech kategoriach. Wyniki ogłoszono 25 października br. w Teatrze Kamienica w Warszawie. Przetwórcy wykorzystali kolejną szansę na promocje branży jagodowej. Oto opinie organizatora i laureatów.
Złote Innowacje FMCG & Retail to największy na polskim rynku konkurs konsumencki, wyłaniający innowacje pojawiające się na rynku w danym roku. O zwycięstwie decydują konsumenci, którzy w internetowym badaniu wybierają najbardziej atrakcyjne rozwiązania. Wśród laureatów coraz więcej przetworów jagodowych. Obok kategorii Polskie superowoce wyróżnienia pojawiły się, po raz kolejny w kategorii Bio i Eco oraz, po raz pierwszy, w kategorii Alkohole.
Wyniki konkursu
Pierwsze miejsce i tytuł „Złotej Innowacji FMCG” przyznano firmie Nutracevit za Biohaskap® FIT Dżem z jagody kamczackiej z BIO stewią. Produkt otrzymał podwójne wyróżnienie, drugie w kategorii Bio i Eco.
Wyróżnienia otrzymały: Syrop z jagody kamczackiej z miodem - Anna Litwin AGROLIT; Sorbet Truskawkowy z Siedmioma Ziołami - Mateusz Maruszewski, Mój Owoc, oraz Młode Wino Mosty Truskawkowe produkowane przez Hannę Kostkowską, Młode Wino Mosty (w kat. Alkohole).
Wśród innych nagrodzonych tuzy i ikony branży spożywczej, wybitni marketerzy, od lat nadający ton w wielu kategoriach. M&M's Mars i Wrigley, Almette, Dawtona, Hortex, Koral, Jeżyki, Wedel, Grycan, Grześki, Łowicz, Nestlé, Mokate, Żywiec. Wśród laureatów znalazły się JemyJemy, Chupa Chups, Bracia Sadownicy, Bakuś skyrek od Bakomy, Hellena Zero Cukru, Łomża Radler 0%, Zott Protein Drink, Linia Super Body Active od Mlekovity, Oshee & IGA Team, „Makłowicz i Synowie”, i przywitane spektakularną owacją, Paluszki Beskidzkie. Pełna lista laureatów i szczegółowe informacje na temat konkursu „Złote Innowacje FMCG&Retail 2024” znajdują się na stronie Hurt&Detal i w portalu WiadomosciSpozywcze.pl.
Serio trwaj
Dzisiejsza Gala Złotych Innowacji pokazała, jak ważną kategorią są polskie owoce jagodowe. Zachęcamy wszystkich państwa, żebyście aktywnie brali udział w tego typu konkursach. Dzisiaj wręczyliśmy 4 wyróżnienia i Złotą Innowacje dla produktów jagodowych. Zachęcamy innych, bądźcie z nami, bądźcie aktywni - Tomasz Pańczyk, Prezes Zarządu w Fischer Trading Group, organizator Konkursu i Gali „Złote Innowacje”.
Eksperymentujmy z jagodą
- Nagroda jest ukoronowaniem długiej pracy i ryzyka, które się podejmuje. Rynek dżemów jest trudny, produktów jest mnóstwo. Nasz dżem 98% - bo aż tyle zawiera owocu - dedykowany jest osobom ograniczającym cukier. Lekką słodycz daje mu sproszkowana stewia BIO. 100g dżemu zwiera 360 mg antocyjanów – mówi Małgorzata Jaszyk, Nutracevit Biohaskap, zdobywczyni „Złotej Innowacji” i wyróżnienie w konkursie Złote Innowacje FMCG & Retail 2024.
- Eksperymentujcie jak najwięcej, przeznaczajcie jakąś część rocznego budżetu na eksperymenty. Róbcie nowe miksy, nowe smaki, nowe konsystencje, nowe formulacje. Moja rada, testujcie i próbujcie wejść na rynek. Trzeba się odważyć, wyciągnąć z szuflady skrywane pomysły, te niezrealizowane do tej pory. Odważajcie się, róbcie ze swojej jagody jak najwięcej nowych produktów. Niech wieść niesie o ich prozdrowotnych właściwościach - dodaje Małgorzata Jaszyk.
Do odważnych i konsekwentnych.
- Spodziewałam się tej nagrody od 2017 roku. Po 7 latach wreszcie moja praca została nagrodzona. Syrop z jagody kamczackiej z miodem. Kolejny dowód na to, że to, co robimy jest bardzo wartościowe. Nie bójcie się wychodzić w świat, wychodzić do mediów, bo tylko dzięki temu będziecie w stanie dotrzeć do większej ilości konsumentów i miłośników waszych owoców. Zróbcie ten krok, nie bójcie się - przekonuje Anna Litwin, marka Blue Haskap, laureatka wyróżnienia w kategorii Polskie superowoce w konkursie „Złote Innowacje FMCG & Retail 2024”.
- To jest dla mnie olbrzymie wyróżnienie i możliwość zaprezentowania produktów. Robię wytrawne wina owocowe. To półka premium win owocowych. Półka, która jeszcze do niedawna nie istniała, bo wina owocowe na ogół są półsłodkie. Moje wino jest dziś w hotelach, w restauracjach i w sklepach specjalistycznych. Ponadto w aplikacji zakupowej Żabka. Nasz klient jest świadomy a produkt unikatowy – mówi Hanna Kostkowska, laureatka wyróżnienia w kategorii Alkohole.
Szanowni Państwo, szukajcie lokalnych produktów o wybitnych walorach jakościowych - smakowych i aromatycznych. Stawiajcie na polskie owoce, na owoce jagodowe, i na produkty z polskich owoców – podsumowuje Hanna Kostkowska, Młode Wino Mosty.
Wybierajmy lokalnych dostawców
- Marzenia są po to, żeby je spełniać. Wyróżnienie dla sorbetu truskawkowego z owoców z Lubelszczyzny, z lokalnej plantacji, pokazuje, że nawet ktoś z małej miejscowości może pokazać się wśród największych firm. Nagroda jest dla całej mojej rodziny, w szczególności dla brata, który jest autorem receptury. Także dla branży jagodowej i dla rolników z Lubelszczyzny, których nasza firma wspiera - mówi Mateusz Maruszewski, laureat wyróżnienia w konkursie „Złote Innowacje”.
- Kombinacja naturalnych słodzików, starannie wyselekcjonowanej odmiany truskawek i dodatku 7 ziół – jest odpowiedzią na potrzeby świadomych konsumentów. Poszukujących produktów nie tylko smacznych, ale także wspierających zdrowie. Szanowni Państwo, bardzo ważne w wyborze produktów jest ich pochodzenie, dlatego wybierajcie lokalnych dostawców, lokalnych rolników, lokalnych przedsiębiorców. Zaufajcie im, takie osoby często tworzą produkty najwyższej jakości, o parametrach, których w produkcjach przemysłowych nie znajdziecie – dodaje twórca marek „Farma Mój Owoc” i „Lody z Farmy”.
Czas na polskie superowoce!
„Złote Innowacje FMCG & Retail” to cykliczny konkurs wyłaniający co roku produkty i usługi, które uatrakcyjniły rynek spożywczy i wpłynęły na zachowania kupujących.
W 2023 roku Złotą statuetkę zdobyło wino aroniowe ekologiczne Potęga Tradycji od firmy Vin-Kon S.A.. Wyróżnienia w kategorii „polskie superowoce” oraz produkty ekologiczne zdobyli: ekologiczny miód kremowany z aronią firmy Aronia Eggert, rokitnikowy shot z Podlasia firmy Szarłat i proszek koncentrat bio jagody kamczackiej Biohaskap® Regeneration+ 50 g firmy Nutracevit.
W 2022 roku nagrodę „Złotej Innowacji FMCG 2022" otrzymała kampania „Czas na polskie superowoce!” – finansowany z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw projekt promujący codzienną konsumpcję owoców jagodowych. Jury konkursu doceniło to, że plantatorzy porzucili orientację produkcyjną i rozwinęli integrację „od Dnia Polskiej Borówki po prawdziwą jagodową sztafetę”.
Jak w sztafecie, celem działań promocyjnych jest regularność konsumpcji - płynne, świadome, przechodzenie konsumentów, z sezonu jednego owocu w sezon drugiego. Promowana jest „codzienna konsumpcja” owoców w sezonie zbiorów, ich mrożenie, a w pozostałych miesiącach roku przetworów.
- Od kilku lat promujemy innowacyjności przetwórstwa jagodowego. Organizujemy Berry Innovation - spotkanie innowatorów z prezentacją trendów i wymianą doświadczeń. W tym roku odbyła się już III edycja tego wydarzenia. Uczestniczymy jako partner w Innovation Day i promujemy laureatów konkursu „Złote Innowacje”. Bardzo gratuluję samych wyróżnień, ale też wkładu w promocję innowacyjności jagodowego przetwórstwa. Znakomicie pokazujecie Państwo skalę możliwości, potencjał marż i tak potrzebną branży orientację marketingową, czyli koncentrację na zaspokajaniu potrzeb konsumentów – podsumowuje Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Gratulujemy producentom przetworów jagodowych, pozostałym laureatom oraz organizatorom, czyli zespołowi Fischer Trading Group, wydawcy „Hurt & Detal”.