Marka przemawia do klienta

Jabłek na ogół klienci mają w bród. Wybierają pomiędzy odmianami. Co zrobić jednak, żeby kupili właśnie te z mojego sadu? Należy wykreować markę.
Marka to znak określający producenta, który nie wstydzi się swojego towaru i gwarantuje jego jakość. Jest obietnicą, że klient kupi towar określonej, dobrej jakości. Czasem zawiera też dodatkowe informacje o producencie (np., że przywiązuje on znaczenie do ochrony środowiska). Może też bazować na regionalizmach.
Markę trzeba jednak wykreować. Należy to czynić spójnie na każdym etapie działalności, w sposób jasny. Kreacja bezwzględnie wymaga kontynuacji – stałego budowania bliskości z klientem.
Żeby ją zbudować na początku sami musimy wiedzieć, kto będzie odbiorcą naszego towaru i w jakich realiach zewnętrznych działamy. Z kolei musimy zbadać, jakich konkurentów mamy i czy może uda nam się znaleźć niszę rynkową. Należy także stwierdzić, czy w ogóle nasz produkt potrzebny jest na rynku. Po pozytywnych odpowiedziach na te pytania przystępujemy do działań marketingowych. I to wcale nie musi podkopać naszych finansów. Ciekawy logotyp i odpowiednio rzutkie osoby wcale nie kosztują wiele. Czy nasze działania odniosły pożądany skutek sprawdzamy przez wzrost sprzedaży, rozpoznawalności marki na rynku i przez opinie o niej.
A gdy już ugruntujemy naszą markę korzyści z tego płynące nie ograniczają się wyłącznie do zwiększenia sprzedaży. Każdy bank chętniej udzieli kredytu i na korzystniejszych warunkach znanej firmie. Dostawcy i handlowcy też będą bardziej się z nami liczyli.

Źródło: na podstawie wykładu Krzysztofa Ruta (Cross Media PR) wygłoszonego podczas III Krajowego Forum Grup Producentów Owoców i Warzyw 25 lipca 2012 roku w Mszczonowie
 

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Powiązane artykuły

Sadownicy polują

X