Więcej ekologicznych owoców w marketach
W najbliższych latach liczba owoców i warzyw z upraw ekologicznych w supermarketach będzie rosła. W przypadku Holandii to producenci wyszli z inicjatywą zwiększenia sprzedaży produktów ekologicznych w sklepach Lidl. Sieć przyjęła pomysł i zobowiązała się podwoić obrót warzywami i owocami z ekologicznych upraw.
W porozumieniu z holenderskimi plantatorami ekologicznymi Lidl zaostrzył swój cel, jakim jest sprzedaż większej liczby produktów ekologicznych. Sieć supermarketów chce w 2026 r. podwoić obrót produktami ekologicznymi w porównaniu do roku 2022. Zapis ten zakłada tzw. porozumienie hutspot, które zostało zawarte z ekologicznymi plantatorami owoców i warzyw zrzeszonymi w stowarzyszeniu branżowym Biohuis.
Inicjatywa zawarcia porozumienia wynika z wcześniejszych działań rolników ekologicznych, którzy wezwali do uznania „zrównoważonej i zdrowej uprawy” za standard, począwszy od warzyw takich jak: ziemniaki, marchew i cebula. Lidl przyjął ten pomysł i rozszerzył go na wszystkie organiczne owoce i warzywa.
Aby osiągnąć zamierzone cele, Lidl będzie oferował te produkty w konkurencyjnej cenie. Jednocześnie rolnicy otrzymują uczciwą cenę, co zachęca ich do zwiększania powierzchni upraw ekologicznych.
W umowie plantatorzy z kolei obiecują zwiększać produkcję zgodnie z popytem rynkowym i sprzedawać ją na terenie Holandii. Będą także informować konsumentów o zaletach produktów ekologicznych.
Organiczny udział w obrotach Lidla wynosi już 4 proc. Jeśli zostanie podwojona, za dwa lata będzie to 8 proc. Holenderski rząd dąży do tego, aby do 2030 r. organicznych gruntów rolnych było 15%. Udział ten będzie zatem musiał znacznie wzrosnąć, ale Biohuis ma nadzieję, że to porozumienie zapoczątkowało ruch, w którym pójdą także inne sieci supermarketów. Porozumienie stanowi wzór, do którego mogą przystąpić także inne sieci.
źródło: NFO
Komentarze