Sadownicy potrzebują wsparcia państwa

Świętokrzyscy radni Polskiego Stronnictwa Ludowego apelują do rządu o pomoc dla rolników. Ich zdaniem wsparcie państwa potrzebne jest między innymi sadownikom i hodowcom trzody chlewnej.

Zdaniem Andrzeja Swajdy, przewodniczącego klubu PSL w sejmiku, ze względu na niskie ceny skupu, w trudnej sytuacji znajdują się przede wszystkim  sadownicy, także ci z województwa świętokrzyskiego, z terenu Sandomierszczyzny.

- Wyznacznikiem ceny jabłka deserowego jest cena jabłka przemysłowego. Cena za owoce przemysłowe wynosi 30 groszy za kilogram, natomiast za jabłko deserowe sadownicy otrzymują około 60 - 90 groszy. Takie kwoty nie są w stanie zwrócić kosztów produkcji. Zdaniem sadowników, ceny które byłyby opłacalne dla produkcji oscylują w granicach 1,50 zł za jabłko deserowe, natomiast dla owoców przemysłowych około 45 groszy - dodaje.

Wśród pomysłów na poprawę sytuacji sadowników, jakie przedstawili radni PSL to m.in. podjęcie przez rząd działań zmierzających do pozyskania nowych rynków zbytu, a także odzyskania rynku wschodniego dla polskich jabłek.

Ponadto radni Ludowców postulują także wprowadzenia zerowej stawki VAT dla rolników produkujących zdrową, tradycyjną żywność czy stworzenie funduszu pomocy stabilizacji dochodów rolniczych. To rozwiązanie ma zagwarantować producentom rolnym m.in. stabilizację ich dochodów w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty podmiotom, które stały się niewypłacalne.

 

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

+1 #12 Roman 2021-10-01 03:33
Cytuję Ja:
Sadownikom trzeba pomóc ale nie doraźnie ty

zeba wprowadzić rozwiązania systemowe.Można to było zrobić kilka lat temu jak zostało wprowadzone embargo,zamiast skupować jabłka od sadowników powinny być dopłaty do karczowania sadów.A w konsekwencji tamtej pomocy zostały problem pogłębiony ponieważ sadownicy nabrali pieniędzy i zainwestowali w kolejne nasadzenia bo myśleli ,że dopłaty do rozdanych jabłek będą zawsze.



Kto kazał inwestować i zwiększać produkcję??no kto pytam?

Dlaczego ktoś ma ponosić konsekwencje naszych decyzji?;)
Cytować
+1 #11 Boghan 2021-09-30 20:25
Roman a co to za Państwo które szkodzi prywatnemu biznesowi, ludziom którzy płacą podatki co to za państwo które nie dba o interesy rodaków, to nie chodzi o to żeby się dostosować masz rację ze raz dołek raz Górka tylko mi chodzi o jedno, Polski rząd nie zrobił nic żeby pomóc w exporcie 1mln ton jabłka na które zamknol n zbyt.. To tak jak by3 w czasie zbiorów sąsiad zabrał Ci chłodnie i powiedział radź sobie, a Ty masz na drzewie jabłka i gdzie je wstawisz, swoją drogą dziś rozmawiałem z Rosjaninem który c handluje na Rosję to mówił że na Moskwie sporo gruszki Holenderskiej więc nie tylko Niemcy robią interesy, z Rosjanami tylko pół Europy.
Cytować
+2 #10 Roman 2021-09-30 17:55
Cytuję Bogdan:
Na Polskę ustawione są dwa embarga jedno na Unię Europejską drugie embargo tylko na Polskę z powodów politycznych. to Ty piszesz bzdury to Polska zabiegała o ukaranie Rosji najbardziej w Europie , jeśli chodzi o aneksję Krymu to Polska szkodzi swoim ludziom , rolnikom sadownikom i innym firmom handlujacym z Rosją , dla naszego rządu liczyły się wzgledy polityczne i machanie szabelką aniżeli dobro swoich obywateli. Rozwijaliśmy produkcję tak masz rację , jabłonie były sadzone wszędzie , ale czy to grzech skoro export był na poziomie 1mln ton , w każdym gospodarstwie w grójeckim stały magnity, czy to jest wina sadownika że zwiększał swój warsztat pracy mając dobry zbyt na swój Towar ?????!!!!! Zostaliśmy z problemem sami zamknęli nam rynek zbytu, i w zasadzie tyle nic nie zrobiło Państwo Polskie żeby pomóc w exporcie tego miliona ton jabłek , a moim zdaniem powinno , podjęli decyzję za którą płacimy my już od 7lat. Sądownictwo przed 2014 roku kwitło powstawały obiekty przechowalniczy , ludzie rozbudowywali domy , sady całą infrastrukturę. To nie leży w gestii Brukseli mylisz się , to leży w gestii wszystkich krajów Unii Europejskiej, gdyby zapytać Belgow , Cholendrow Węgrów czy chcą współpracy z Rosją to odpowiedź będzie jedna , nie mówię już o Niemcach którzy robią z Rosją interesy.


Nie ma już "cholendrow" są Niderlandy

Skoro się rozwinęło to może się i zwinąć..poczytaj o cyklach gospodarczych
Raz górka raz dołek a przetrwają ci co umieją się dostosować...

Nie widzę powodu by państwo ratowało prywatne biznesy,które nie są strategiczne dla funkcjonowania państwa

Nie ma co się łudzić że państwo coś w tej sprawie zrobi...
Cytować
-1 #9 Ja 2021-09-30 15:39
Sadownikom trzeba pomóc ale nie doraźnie tylko trzeba wprowadzić rozwiązania systemowe.Można to było zrobić kilka lat temu jak zostało wprowadzone embargo,zamiast skupować jabłka od sadowników powinny być dopłaty do karczowania sadów.A w konsekwencji tamtej pomocy zostały problem pogłębiony ponieważ sadownicy nabrali pieniędzy i zainwestowali w kolejne nasadzenia bo myśleli ,że dopłaty do rozdanych jabłek będą zawsze.
Cytować
+3 #8 Bogdan 2021-09-30 11:54
Na Polskę ustawione są dwa embarga jedno na Unię Europejską drugie embargo tylko na Polskę z powodów politycznych. to Ty piszesz bzdury to Polska zabiegała o ukaranie Rosji najbardziej w Europie , jeśli chodzi o aneksję Krymu to Polska szkodzi swoim ludziom , rolnikom sadownikom i innym firmom handlujacym z Rosją , dla naszego rządu liczyły się wzgledy polityczne i machanie szabelką aniżeli dobro swoich obywateli. Rozwijaliśmy produkcję tak masz rację , jabłonie były sadzone wszędzie , ale czy to grzech skoro export był na poziomie 1mln ton , w każdym gospodarstwie w grójeckim stały magnity, czy to jest wina sadownika że zwiększał swój warsztat pracy mając dobry zbyt na swój Towar ?????!!!!! Zostaliśmy z problemem sami zamknęli nam rynek zbytu, i w zasadzie tyle nic nie zrobiło Państwo Polskie żeby pomóc w exporcie tego miliona ton jabłek , a moim zdaniem powinno , podjęli decyzję za którą płacimy my już od 7lat. Sądownictwo przed 2014 roku kwitło powstawały obiekty przechowalniczy , ludzie rozbudowywali domy , sady całą infrastrukturę. To nie leży w gestii Brukseli mylisz się , to leży w gestii wszystkich krajów Unii Europejskiej, gdyby zapytać Belgow , Cholendrow Węgrów czy chcą współpracy z Rosją to odpowiedź będzie jedna , nie mówię już o Niemcach którzy robią z Rosją interesy.
Cytować
+1 #7 Roman 2021-09-30 03:37
Cytuję Bogdan:
Kto zamknął drogę na wschód ? Kto upomniał się o Ukrainę , kto nie prowadzi dialogu z najlepszym , największym odbiorcą jabłka Polskiego ?!! Czy ktoś z rządu Polskiego podiol dialog z Federacja Rosyjska w celu zniesienia embarga ? Kto stworzył sytuację że rolnicy , sadownicy bieduja ?!!kto jest temu winien ? Polski rząd Państwo Polskie. Pomoce doraźne nie pomogą gospodarstwa sadownicze będą upadać , młodzi będą uciekać do miast , w Warszawie zarobki 5, 6 tys dla młodych są atrakcyjne dwie osoby jak tyle zarabiają to starczy im na dogodne życie
!!!


Polski rząd nic nie może bo to leży w gestii Brukseli więc nie pisz bzdur.

Kto obsadził rowy,łąki,siatki???
Kto sądzi co 70 cm?
Kto spowodowal nadprodukcję???

Chytry sadownik i skoro nawazyl piwa to musi go wypic
Cytować
0 #6 Roman 2021-09-30 03:35
Cytuję Green25:
Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????

Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????


Jak to skąd ??? Drukować piniędze, cały świat tak robi .Efekty tego zabiegu są już widoczne na półkach sklepowych i giełdach surowcowych.Drukować i jeszcze raz drukować,musi być więcęj papiru bez pokrycia .To jest droga do szczęścia i dobrobytu :)


Wreszcie napisałeś coś mądrego:)))

Najlepszy numer PiSS to podawanie długu.
W Polsce podają 1,2 biliona a do Brukseli 1,5 biliona.
Bo są różne definicje długu.
Komedia
Cytować
+2 #5 Green25 2021-09-29 19:24
Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????

Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????


Budowlańcy nie potrzebują wsparcia,to bardzo popłatny zawód w dzisiejszych czasach ,sam dzisiaj żałuję że nie zostałem "budowlańcem". Z rencistami to rzeczywiście nie jest zbyt wesoło i mieli by na co narzekać .
Cytować
+4 #4 Green25 2021-09-29 19:03
Bogdan, z tym "wschodem" to już zapomniana melodia...im szybciej się z tym pogodzisz tym lepiej dla twojego zdrowia. To są tak naprawdę geopolityczne rozgrywki i w tym momencie choćby nie wiem kto doszedł do władzy to nie ma powrotu do "status quo ante"Dziwię się ludziom którzy nadal swój model biznesowy (sadownictwo) opierają na szansach "powrotu na wschód"
Cytować
0 #3 Green25 2021-09-29 18:42
Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????

Cytuję Roman:
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????


Jak to skąd ??? Drukować piniędze, cały świat tak robi .Efekty tego zabiegu są już widoczne na półkach sklepowych i giełdach surowcowych.Drukować i jeszcze raz drukować,musi być więcęj papiru bez pokrycia .To jest droga do szczęścia i dobrobytu :)
Cytować
+6 #2 Bogdan 2021-09-29 12:43
Kto zamknął drogę na wschód ? Kto upomniał się o Ukrainę , kto nie prowadzi dialogu z najlepszym , największym odbiorcą jabłka Polskiego ?!! Czy ktoś z rządu Polskiego podiol dialog z Federacja Rosyjska w celu zniesienia embarga ? Kto stworzył sytuację że rolnicy , sadownicy bieduja ?!!kto jest temu winien ? Polski rząd Państwo Polskie. Pomoce doraźne nie pomogą gospodarstwa sadownicze będą upadać , młodzi będą uciekać do miast , w Warszawie zarobki 5, 6 tys dla młodych są atrakcyjne dwie osoby jak tyle zarabiają to starczy im na dogodne życie
!!!
Cytować
0 #1 Roman 2021-09-29 10:09
Budowlańcy,piekarze,emeryci i renciści też potrzebują wsparcia państwa

Tylko skąd na to brać????
Cytować

Powiązane artykuły

Jak wygląda handel na Broniszach? [21.12.21]

Rewolucja w sadownictwie. Nowe trendy konsumenckie

Polskie jabłka nadal najtańsze w UE...

Sadownicy polują

X