Które owoce jemy w styczniu najchętniej?
Wśród najpopularniejszych gatunków stycznia Kantar wymienia jabłka, gruszki, borówki, maliny i truskawki. W porównaniu do stycznia 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie borówek, gruszek, malin i przetworów z aronii. W przypadku borówek oznacza to wzrost liczby konsumentów o 39%.
W styczniu najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie 9 na 10 Polaków (89%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 15% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się gruszki, które jadło 47% badanych. Jedna czwarta (25%) Polaków w styczniu jadła borówki. To więcej niż przed rokiem (o 7 p.p.).
Jedna czwarta osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) maliny (24%), jedna piąta truskawki (20%).
Rokitnik odnotował konsumpcję przetworów na poziomie 11%, potwierdzając skalę popularności. Podobny wynik odnotowano w grudniu 2022. Oznacza to deklaracje konsumpcji przez 3 553 711 dorosłych Polaków.
Wzrost liczby konsumentów owoców w styczniu
W porównaniu do stycznia 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie borówek (o 7 p.p.), gruszek (o 7 p.p.), malin (o 5 p.p.) i przetworów z aronii (o 2 p.p).
W przypadku borówek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 39%, w przypadku malin o 26%, gruszek o 18%. Przetwory z aronii zanotowały 17% wzrost ilości konsumentów.
Wzrostem "styczeń do stycznia" mogą pochwalić się także truskawki oraz przetwory z czarnej porzeczki (odpowiedni o 11% i o 6%). Spożycie jabłek utrzymało się na tym samym poziomie.
39% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 2,3 mln nowych konsumentów. Borówki w styczniu jadło 8,1 mln osób.
Maliny jadło w styczniu 8,1 mln Polaków. W porównaniu ze styczniem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat - styczeń do stycznia - wzrost wyniósł aż 60%. Maliny zyskały 2,9 mln nowych konsumentów.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw