Jedno jabłko dziennie - strategia na znaczące podniesienie spożycia jabłek

Rozpoczynamy promocję jabłek. Partnerami Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych są w niej Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i warzyw „Unia Owocowa” oraz Stowarzyszenie Sady Grójeckie. Projekt finansowany jest z Funduszu Promocji. Zaczynamy z ideą wspólnej akcji wielu środowisk sadowników. Pomysł jest prosty: przypomnieć, że każdy powinien jeść minimum jedno jabłko dziennie. Oto opis projektu: jego cele, kluczowe rekomendacje, odniesienie do doświadczeń innych projektów, zalety koncentracji na „jednym jabłku dziennie”.

Cele projektu

 

  1. Powstrzymanie trendu spadkowego konsumpcji jabłek – cel główny
  2. Promocja konsumpcji i budowa wizerunku jabłka jako część zdrowego stylu życia.
  3. Wypracowanie czytelnej dla sadowników koncepcji promocji – głównego przekazu, zestawu charakterystycznych działań, tonu i języka komunikacji.
  4. Integracja środowiska sadowników wokół wypracowanego pomysłu na promocję.
  5. Odtworzenie zasobów: bazy zdjęć, sylwetek sadowników, opisu odmian.
  6. Wsparcie integracji sektora ogrodniczego, m.in. przez wykorzystanie wypracowanego wcześniej systemu identyfikacji wizualnej.


Założenia strategiczne 

  • Główny przekaz: każdy powinien jeść minimum jedno jabłko dziennie
  • Nazwa projektu: „Jedno jabłko dziennie”
  • Adres strony internetowej: 1jablko.pl
  • Hasztagi: #1jabłko #1jabłkodziennie
  • Promocja walorów i korzyści z „jedzenia jednego jabłka dziennie”
  • Miesiące dedykowane odmianom jako pomysł na prezentacje oferty polskiego sadownictwa i przekierowanie pytania: z „czy jesz jabłka?” na pytanie: „jakie odmiany lubisz, która jest Twoją ulubioną?”. Wrzesień okazją przybliżenia Lobo, październik Gali. 
  • Budowa wizerunku owoców i sadów. Prezentacja cięcia sadu, kwitnienia, oblotu owadów zapylających. Sezonowości, zbiorów odmian letnich, jesiennych, zimowych.
  • Budowa wizerunku sadownika – wiedzy, doświadczenia, tradycji i dobrych praktyk produkcji. Prezentacja wielopokoleniowości, rodzinności, klimatu życia obok sadu.
  • Wzbogacenie kolejnych branżowych wydarzeń o bicie rekordu ilości osób jedzących jabłko.


Wykorzystanie doświadczeń promocji owoców jagodowych

  • Jedna prosta i znana myśl: jedno jabłko dziennie (odpowiednik 1 LIPCA)
  • Realizując roczny projekt, myśleć, że będzie to najpewniej projekt wieloletni.
  • W nazwie projektu zawrzeć cel (przykłady: Połowa sukcesu, Polskie superowoce)
  • Jabłka to owoce, sady i ludzie – sadownicy, a przede wszystkim konsumenci.
  • Budować klimat wokół gatunku, ale przede wszystkim nawyk konsumpcji.


Zalety koncentracji na „jednym jabłku dziennie”

  • „1 jabłko dziennie” to strategia na znaczące podniesienie spożycia
  • Nawyk jedzenia 1 jabłka dziennie to de facto 50 kg/os. rocznie
  • Efekt aureoli: świadomość faktu „jedno jabłko dziennie” wzmacnia pozytywne wyobrażenie o tym, że jabłko jest zalecane, wartościowe, zdrowe, jedzenie jabłek wzmacnia odporność, zapobiega rozwojowi infekcji, warto spożywać je regularnie, nie tylko w okresie jesiennym i zimowym. Ułatwia też odpowiedzi na pytania: ile jeść, jak często, czy dziś? Czy kupić i ile jabłek kupić?
  • Wdrożenie „1 jabłka” to wprost zwyczaj zakupu 3-4 kg na rodzinę co tydzień!


Wdrożenie „1 jabłka dziennie” to de facto promocja zakup 3-4 kg na rodzinę co tydzień. „Jedno jabłko dziennie” to strategia na znaczące podniesienie spożycia. Dziś celem jest zatrzymać trend spadkowy, jest to zatem strategia na dłużej, coś w co warto inwestować.

Strategia komunikacji

Priorytety komunikacji są tożsame z celem projektu: powszechne przekonanie o konieczności konsumpcji „jabłka dziennie”, radość z konsumpcji i sam akt konsumpcji; dzielenie się jabłkami, promocja „pory na jabłko” i zalet budowania nawyku konsumpcji. 

  • An apple a day… - odwołanie do najsilniejszej globalnej percepcji - „jedzenie jabłek pozwala uniknąć wizyt u lekarza”, angielskiego przysłowia „An apple a day keeps the doctor away”.
  • Akt konsumpcji – zwielokrotnienie obrazu pierwszego kęsa, charakterystycznego przegryzania skórki soczystego jabłka. Onomatopeja: krrch, chrup.
  • Dzielenie się owocami - częstowanie, wspólna konsumpcja; owoc, który łączy ludzi.
  • Promocja „pory na jabłko”, pory chrupania, zgodnej z intuicją konsumentów pory idealnej na jabłko. To jak pokazują badania pora II śniadania, ok. godziny 11:00. Polski Five o'clock, Tea Time - wizerunkowy odpowiednik angielskiego podwieczorku, czasu w którym dobrze jest coś przegryźć, ale też swoisty Crunch Time - decydująca chwila, krytyczny moment, od którego zależy „być albo nie być” dnia; jeśli chcesz mieć dobry dzień - zacznij od jabłka; jeśli zjadłeś - to będzie dobry dzień!
  • Wsparcie rodziców - chęć wypracowania nawyku. Insight: o skuteczności nie decydują geny, status czy tajemna wiedza, decyduje umiejętność wypracowania zachowań nawykowych, powtarzalności porównywalnej do mycia zębów. Wyzwanie: brak nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży, problem otyłości. Łączy nas troska o dzieci i młodzież. Liczymy na wsparcie dietetyków, wspólnie docierać będziemy do decydentów. Najważniejsze są dla nas młode matki, przedszkolanki i nauczyciele.


Narzędzia wdrożenia

Chcemy w budowaniu atrakcyjności jabłka opierać się na pokazywaniu ich popularności, rosnącej ilości konsumentów i pozytywnych testimoniali. Pomóc odwróceniu trendu powinny wnikliwsze analizy wyników realizowanego monitoringu konsumpcji, podbijane fizycznie bitymi rekordami.

  • Popularność jabłek - owoc de facto najczęściej spożywany w Polsce,
  • Rosnąca konsumpcja - komunikacja każdego wzrostu konsumpcji, identyfikowanego w comiesięcznych badaniach (w całej populacji lub w węższej grupie)
  • Testimoniale - opinie szerokiego grona ludzi branży, ekspertów, dietetyków i samych konsumentów
  • Rekord, rekordy - słowa wzmacniające wyobrażenie o trendzie wzrostowym
  • Działania PR: krótki łańcuch polskich owoców, pozytywny wpływ sadów, pochłanianie CO2​


Kanały komunikacji:

  • media tradycyjne – dotarcie do najbardziej opiniotwórczych mediów prozdrowotnych i lifestylowych, także informacyjnych i biznesowych
  • social media sfokusowane na budowaniu znajomości faktu: 1 jabłko dziennie… Jabłko na dzień dobry, Już czas… Jabłko wiele zmienia itp.
  • Facebook - edukacja dla ludzi pisma: walory, odmiany, przepisy, przetwory; historia i ambicje producentów.
  • Instagram - edukacja bardziej wizualna i testimoniale różnych ludzi - jem i polecam; z czasem także TikTok
  • Kanał na YouTube i strona www integrująca komunikacje, zdjęcia i materiały „do ściągnięcia”.


W osobnym materiale opisujemy pomysł bicia konsumpcyjnego Rekordu Polski.

15 września 2024 r. podejmiemy próbę ustanowienia rekordu w kategorii „Najwięcej osób jedzących jabłka jednocześnie”. Zapraszamy do polubienia kanałów mediów w domenie 1jablko i wydarzenia zapraszającego na błonia PGE Narodowego!


Źródło: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, INSPIRE smarter branding​

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

0 #1 Morawiecki 2024-09-06 09:56
Żadnych wyjazdów
Nic???

Tylko bzdety w necie???

Umiecie doić
Cytować

Powiązane artykuły

X