
Ciągniki używane vs. nowe: Jak wyglądała sprzedaż w lutym?
Rynek nowych ciągników rolniczych w Polsce odnotował w lutym 2025 roku 670 zarejestrowanych sztuk. Ten wynik jest poniżej średniej z ostatnich 12 miesięcy, która wynosiła 724 sztuki. Niemniej jednak, liczba rejestracji w lutym 2025 roku była niemal identyczna jak w styczniu 2025 roku.
Porównując luty 2025 roku z lutym 2024 roku, zaobserwowano wzrost rejestracji o niemal 27%, co przekłada się na 142 więcej zarejestrowanych ciągników. Jednakże, analizując okres ostatnich 12 miesięcy (od marca 2024 do lutego 2025) zarejestrowano 8683 sztuki ciągników, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej było ich 10 030 sztuk. Wskazuje to na 15,5% spadek sprzedaży w ujęciu rocznym.
Najpopularniejsze marki w lutym 2025
Podobnie jak w styczniu, na czele rankingu najpopularniejszych marek w lutym 2025 roku znalazł się New Holland, z 109 zarejestrowanymi ciągnikami. Jest to o 18 sztuk więcej niż w styczniu 2024 roku, co stanowi niemal 20% wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Jednakże, udział w rynku marki New Holland w okresie styczeń-luty 2025 wyniósł 14,4%, co jest wynikiem o 2,5 punktu procentowego słabszym niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Łącznie w 2025 roku zarejestrowano 200 ciągników tej marki.
Drugą pozycję, podobnie jak w styczniu 2025 roku, zajęła Kubota, z 75 zarejestrowanymi ciągnikami w lutym. To o 8 sztuk więcej niż w styczniu 2025 roku, co oznacza 12% wzrost. Udział w rynku marki Kubota w okresie styczeń-luty 2025 to 10,2% z łącznie 142 zarejestrowanymi ciągnikami, co jest wynikiem słabszym o 4,1 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Claas zanotował solidny wzrost w lutym 2025 roku, rejestrując 69 ciągników, o 44 sztuki więcej niż w styczniu 2025 roku, co stanowi niemal 57% wzrostu. Udział w rynku marki Claas w okresie styczeń-luty 2025 to 6,7% z 94 sztukami, co jest wynikiem lepszym o 1,8 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Na czwartej pozycji uplasowała się marka Deutz Fahr z 67 zarejestrowanymi ciągnikami w lutym 2025 roku, co stanowi wzrost o 16 sztuk (31%) w porównaniu do stycznia 2025 roku. Udział w rynku Deutz Fahr w okresie styczeń-luty 2025 to 8,5% z 118 sztukami, wynik lepszy o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
John Deere utrzymał piątą pozycję z poprzedniego miesiąca, rejestrując 52 ciągniki w lutym 2025 roku, o 1 sztukę więcej niż w styczniu 2024 roku. Udział w rynku marki John Deere w okresie styczeń-luty 2025 to 7,4% z 103 sztukami, co jest wynikiem słabszym o 5,9 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Sprzedaż skumulowana od początku 2025 roku
Analizując skumulowaną sprzedaż od początku 2025 roku (styczeń-luty) w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku:
- New Holland pozostał liderem z 200 zarejestrowanymi ciągnikami, jednak odnotował spadek o 6 sztuk (-2,9%).
- Kubota z 142 rejestracjami zanotowała spadek o 33 sztuki (-18,9%)
- Deutz Fahr z 118 rejestracjami odnotował wzrost o 33 sztuki (+38,8%)
- John Deere z 103 rejestracjami zanotował spadek o 60 sztuk (-36,8%)
- Case IH z 99 rejestracjami zanotował znaczący wzrost o 46 sztuk (+86,8%)
- Claas z 94 rejestracjami również odnotował wzrost o 34 sztuki (+56,7%)
Sprzedaż wg kategorii mocy
W lutym 2025 roku liderami w poszczególnych kategoriach mocy (narastająco od początku roku) były:
- 30-50 KM: Kubota (27,5% udziału)
- 51-70 KM: Solis (17,5% udziału)
- 71-100 KM: New Holland (30,7% udziału)
- 101-140 KM: New Holland (19,7% udziału)
- 141-200 KM: John Deere (23% udziału)
- >200 KM: Valtra (22,6% udziału)
Spadki sprzedaży od początku roku dotyczą przedziałów mocy <30 KM (-12%), 141-200 KM (-8%) oraz >200 KM (-14%). Największe wzrosty zanotowano w przedziałach 101-140 KM (+45%), 71-100 KM (+38%) oraz 51-70 KM (+37%).
Województwo mazowieckie utrzymało pozycję lidera pod względem liczby zarejestrowanych nowych ciągników (287 szt.), notując wzrost o 37,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Na drugim miejscu znalazło się województwo wielkopolskie (151 szt., +41%), a na trzecim województwo małopolskie (141 szt., +36%).
Średnia moc nowo zarejestrowanych ciągników w 2025 roku wyniosła 121,1 KM, co jest spadkiem w porównaniu do 133,8 KM w analogicznym okresie 2024 roku30 . Najwyższa średnia moc odnotowano w województwie zachodniopomorskim (187,1 KM), a najniższa w województwie dolnośląskim (73,3 KM).
Rynek ciągników używanych
Od początku 2025 roku w Polsce zarejestrowano 4162 używane ciągniki, co stanowi spadek o 14% (683 szt.) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Liderem rynku wtórnego jest John Deere z 665 zarejestrowanymi sztukami (16% udziału). John Deere dominuje w kategorii wiekowej 11-20 lat (21% udziału). W kategorii powyżej 20 lat największy udział posiada Massey Ferguson (14,9%). Liderem w kategorii 6-10 lat jest Fendt (niemal 25% udziału), a w kategorii 3-5 lat Arbos (20% udziału).
Topowe modele w lutym 2025
Najpopularniejszym modelem ciągnika w lutym 2025 roku był New Holland T5.90S (22 sztuki). Na drugim miejscu znalazł się Case IH Vestrum 120 AD8 (17 sztuk), a na trzecim New Holland T5.110 (16 sztuk). Wśród najczęściej rejestrowanych modeli znalazły się również Claas Axion 830 i Kubota L2-522 (po 14 sztuk).
Podsumowując, luty 2025 roku przyniósł wzrost sprzedaży nowych ciągników w porównaniu do lutego 2024 roku, jednak w ujęciu rocznym nadal widoczny jest spadek. New Holland utrzymał pozycję lidera na rynku nowych ciągników, choć jego udział rynkowy w pierwszych dwóch miesiącach roku był niższy niż rok wcześniej.