Niemiecka sieć sprzedaje jabłka z defektami, aby wspierać producentów
Niemiecka sieć Aldi promuje sprzedaż jabłek drugiej klasy. Podkreślają, że pomimo niedoskonałego wyglądu zewnętrznego, jabłka smakują tak samo, jak te w klasie pierwszej.
Niemieckie supermarkety Aldi sprzedają jabłka z uszkodzeniami gradowymi. Tak zwane „jabłka pogodowe” to jabłka, które ucierpiały w ekstremalnych warunkach pogodowych i charakteryzują się defektami zewnętrznymi, na przykład obiciami od gradu czy ordzawieniami. Pomimo wad wizualnych smakują tak samo jak nieskazitelne rodzeństwo. Jak reklamuje sieć, jabłka pogodowe nadają się szczególnie do dalszego przetwarzania, teraz w czasie świąt Bożego Narodzenia, nadają się na przykład do ciast.
"Ekstremalne zjawiska pogodowe występują częściej i mogą wpływać na całe zbiory. Może to mieć ogromne konsekwencje finansowe dla producentów. Sprzedając jabłka pogodowe, tworzymy rynek zbytu dla producenta. W przeciwnym razie musieliby sprzedawać jabłka przemysłowi po niższej cenie, albo trafiłyby na paszę dla zwierząt lub do kompostowni”, mówi dr. Julia Adou, dyrektor ds. odpowiedzialności korporacyjnej w ALDI SÜD. „Dzięki jabłkom pogodowym możemy w szczególności wspierać naszych krajowych producentów, a jednocześnie zwiększać uznanie dla żywności”, dodaje Rayk Mende, dyrektor zarządzający ds. odpowiedzialności korporacyjnej i zapewnienia jakości w ALDI Nord.
Producentem, który korzysta z akcji „jabłek pogodowych ALDI” jest Maik Stölken, sadownik w Altes Land. Jak wyjaśnia, zeszłego lata po silnym gradobiciu prawie 80 procent jabłek na jego 20 hektarach zostało uszkodzonych. Takie jabłka trzeba byłoby skierować do przetwórstwa, jednak w ramach solidaryzowania się z producentem Aldi sprzedaje mniej atrakcyjne owoce.
Aldi chce w ten sposób przeciwdziałać marnotrawieniu żywności. Owoce i warzywa to naturalne produkty, w których wady optyczne nie są nienaturalne i nie mają wpływu na smak. Jednak wiele produktów żywnościowych jest sortowanych z powodu drobnych wad i nie docierają one do półek sklepowych. Dlatego ALDI SÜD oferuje już jabłka klasy II: „krzywe rzeczy”, które nie urosły tak okrągłe jak inne jabłka. Pod względem smaku nie są w niczym gorsze od idealnie ukształtowanych jabłek.
Warto przemyśleć tę informację. Przyglądając się jabłkom w sieciach w naszym kraju, większość wygląda, jak te sprzedawane w Niemczech w specjalnej akcji. Polski konsument często nie ma wyboru, chociażby chciał zapłacić więcej za lepsze jabłka, takie czasami trudno znaleźć na półkach…
Komentarze