
Dramatyczny gest hiszpańskich producentów arbuzów
Hiszpańscy producenci arbuzów i melonów protestują przeciwko niskim cenom, które ich zdaniem zrujnowały tegoroczną kampanię. Krajowe owoce muszą konkurować z importowanymi z Maroka, które są atrakcyjniejsze cenowo dla konsumentów.
Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw Almerii (COEXPHAL) w Hiszpanii przeprowadziło dwie symboliczne akcje w Almeria Levante i Poniente, aby zwrócić uwagę na spadające ceny melonów i arbuzów, głównych produktów wiosennej kampanii w Almerii. W sumie wysypano ponad 150 000 kilogramów wysokiej jakości, świeżych i smacznych melonów i arbuzów.
„Sytuacja jest bardzo niepokojąca i nie do utrzymania w przypadku melonów i arbuzów, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że są to dwa produkty o krótkim cyklu, które wymagają inwestycji i pracy. Nieregularne zachowanie kampanii zagroziło rentowności wszystkich naszych produktów. Biorąc pod uwagę ten scenariusz, rzucamy wyzwanie, aby administracja zakasała rękawy, aby rozwiązać problemy sektora owoców i warzyw oraz aby wszystkie instytucje zachęcały do konsumpcji produktów europejskich zamiast produktów z krajów trzecich ”, powiedział prezes Coexphal, Juan Antonio Gonzalez.
Dyrektor generalny Coexphal, Luis Miguel Fernandez, powiedział, że ceny wszystkich produktów spadły w tej chwili. „Ale melony i arbuzy są w gorszej sytuacji, ponieważ jesteśmy u szczytu sezonu wiosennego. Konsumpcja w Europie prawie nie istnieje ze względu na warunki pogodowe. W rezultacie sprzedawany jest tylko najtańszy produkt pochodzący z krajów trzecich”.
Fernandez powiedział również, że tegoroczna kampania w Almerii zbiegła się ze zbiorami owoców w Maroku. „Dodatkowo od melonów i arbuzów z Maroka nie pobiera się żadnych taryf i nie podlegają żadnym kontyngentom, co oznacza, że produkty te są traktowane tak samo jak produkty europejskie, co bardzo nas boli. Zwłaszcza, że nie są zgodne z europejskimi przepisami fitosanitarnymi. ”
Kampania melona i arbuza rozpoczęła się od całkiem dobrych cen, zwłaszcza w przypadku melonów. Kampania rozwinęła się odpowiednio między 14 a 18 tygodniem. W tym okresie ceny były podobne jak rok wcześniej. Jednak 10 kwietnia (19 tydzień) sytuacja zaczęła się zmieniać.
W 2020 r. ceny gwałtownie wzrosły między 20. a 22. tygodniem (ceny melona powyżej 0,55 €/kg i ceny arbuza powyżej 1,20 €/kg). W tym roku jest odwrotnie. Obecnie ceny arbuza kształtują się poniżej 0,40€/kg (1,79 zł/kg), a ceny melona poniżej 0,25€/kg (1,12 zł/kg).
Źródło info. i fot.: freshplaza.com
Komentarze
Jest za mało wszystkiego... trzeba dosadzac