Pierwszy transport TIR z Chin do Polski w 13 dni
– Sukces pierwszego transportu drogowego TIR z Chin do Polski. Ciężarówka opuściła Chiny 13 listopada 2018 roku i bez zakłóceń dotarła do Polski 26 listopada. Oznacza to, że pokonanie drogi zajęło 13 dni – informuje IRU, międzynarodowa organizacja transportu drogowego. Koszt dostawy jest konkurencyjny zarówno dla transportu kolejowego, jak i lotniczego.
Podróż długości 7 000 km rozpoczęła się w miejscowości Khorgos na granicy z Kazachstanem, następnie ciężarówka przejechała przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, aż do Polski.
Transport odbył się z inicjatywy IRU oraz wiodących firm logistycznych: CEVA Logistics, Shanghai Jet-rail International Transportation i Alblas International Logistics, holenderskiego przewoźnika, który wykonał pilotażowy kurs.
Sekretarz generalny IRU, Umberto de Pretto, mówi, że ten kamień milowy będzie przełomem dla transportu transgranicznego w Chinach. Ten typ dostaw pozwala zaoszczędzić do 50% kosztów w porównaniu do wysyłek lotniczych oraz jest krótszy o 10 dni w porównaniu z transportem kolejowym.
Holenderska firma przewozowa jako jedyny europejski przewoźnik posiada pozwolenie na transport międzynarodowy z Chin. Przedstawiciel oddziału Albas w Chinach stwierdził, że firma jest zadowolona z wyników pilotażowego kursu, ale mają nadzieję na polepszenie go i skrócenie czasu podróży do 10 dni. Regularne transporty przewidziane są na rok 2019.
Przypominamy, że niedawno zmieniły się przepisy dotyczące organizacji transportu – chińskie i rosyjskie ciężarówki mogą swobodnie poruszać się na terytorium obu krajów. Do tej pory mogło się to odbywać jedynie na obszarach przygranicznych. Obecnie transport jest możliwy „od drzwi do drzwi”.
Przewóz towarów drogą morską, a następnie transportem kolejowym lub drogowym wydłużał znacznie zarówno na czas, jak i jakość dostaw, szczególnie w przypadku towarów szybko psujących się. Chociaż transport drogowy kosztuje więcej niż kolejowy, jest znacznie szybszy i bezpieczniejszy dla produktów wymagających odpowiedniego reżimu temperaturowego podczas przewozu. Ponadto Chiny przystąpiły do konwencji TIR, co upraszcza procedury przekraczania granicy i odpraw celnych.
Źródło: IRU
Komentarze
Dwóch kierowców- pierwszy4,5h jazda drugi 4,5h jazda pierwszy 4,5h jazda drugi 4,5h jazda i 11h przerwy obaj i od nowa