Ciągniki spełniające normy środowiskowe
Nowoczesne ciągniki powinny spełniać normy emisji spalin, takie jak EURO III, inaczej TIER 3. Norma emisji spalin to wymóg stosowany w celu ograniczenia zanieczyszczeń w spalinach pochodzących z silnika. Technicznie oznacza to przebudowę układu paliwowego, turbiny, intercoolera, kształtu i wielkości komory spalania, tłoków i pierścieni, zwłaszcza w silnikach o mocy przekraczającej 100 KM (75 kW). Działania te ograniczą uwalnianie do środowiska zanieczyszczających produktów spalania oleju napędowego, takich jak: tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu, w przypadku silników wysokoprężnych – sadze.
Konstruktorzy mają już na myśli normy, które będą obowiązywać w UE od 2013 roku i intensywnie dopracowują szczegóły. Nowoczesne silniki wyposażono w system wtryskowy pod bardzo dużym ciśnieniem, turbosprężarkę, specjalne dynamiczne filtry powietrza, katalizatory, filtry cząstek stałych DPF. Upowszechnienie się biopaliwa na pewno wpłynie na ograniczanie zanieczyszczenia atmosfery.
Niektóre z nowoczesnych i spełniających normy ciągników nie są jeszcze szerzej znane polskim sadownikom. Oto siedem typów.
Niko NY 40/2008 to ciągnik gąsienicowy o napędzie hydrostatycznym sprzedawany przez Amos Dystribution. Ciągnik wyposażono w siedzenie obrotowe, sterowany jest uchylną dźwignią (nie ma kierownicy). Trzycylindrowy silnik diesla ma moc 38 KM. Szerokość ciągnika wynosi 72, 80 lub 90 cm, co umożliwia wjazd do bardzo gęstych nasadzeń. Niko wyposażono w trzypunktowy podnośnik i jednopunktowy zaczep umożliwiający pracę z narzędziami.
Trzy modele ciągnika Antonio Carraro TRX 8400, TRX 9400 i TRX 10400 wyposażono w silniki VM General Motors o mocy 67, 85 i 96 KM. Zastosowano w nich nowoczesne rozwiązanie – system wtrysku i oczyszczania gazów spalinowych. Model 7800 wyposażono w 4-cylindrowy silnik Yanmar z bezpośrednim wtryskiem (71 KM). Modele 6500 mają silnik Perkinsa 404 D 22 T.
Kubota M 40 – trzy z tej serii przeznaczone są do sadów i winnic: M 6040 DTN, M 7040 DTN i M 8540 DTN, mają odpowiednio 56, 64, 76 KM. Wyposażono je w nowe modele silników Kubota V 33047 DI TE3E-CDIS z bezpośrednim wtryskiem. Ostatni z wymienionych ma skrzynię z 15 biegami do przodu i do tyłu (5 biegów roboczych i 3 rodzaje przełożeń reduktora z biegami pełzającymi). Pompa hydrauliczna ma wydajność 61 l/min. Udźwig podnośnika wynosi 2300 kg.
Gama ciągników Landini Rex to cztery modele, które wyposażono w silniki Perkinsa 1104. Rex T 3 80 (74 KM) ma silnik 4-cylindtrowy bez turbo. Pozostałe: Rex T3 90 (83 KM), Rex T3 100 (92 KM), Rex T3 105 (99 KM) mają turbosprężarki. Aby sprostać normom, silniki mają pompę wtryskową wyposażoną w zawór, który powoduje wzrost mocy. Inne ciągniki z grupy Agro mają tę opcję np. F McCormick (F T3).
Seria T ciągników New Holland składa się z trzech modeli. T 4030 F i T 4040 F są napędzane przez 4-cylindrowy silnik o mocy odpowiednio 78 i 88 KM (ISO TR 14 396). Model o największej mocy, T 4050 F, wyposażono jest w 4-cylindrowy silnik turbo o pojemności 4500 cm³. Ma system chłodzenia powietrza intercooler. Skrzynia biegów PowerShuttle z 16 prędkościami do przodu i do tyłu umożliwia zmianę biegów bez uruchamiania pedału sprzęgła, wykorzystując układ Power Clutch.
Nową serię VSF Massey Ferguson wyróżnia model Sisu Citius 330 TA z 3-cylindrowym silnikiem 3300 dcm³, turbosprężarką z systemem intercooler. Ten silnik w zależności od potrzeb może mieć moc: MF 3625 (69 KM, ISO TR 14396), MF 3635 (80 KM, ISO TR 14 396), MF 3645 (92 KM, ISO TR 14 396), MF 3655 (100 KM ISO TR 14 396). Ciągniki te mają skrzynię biegów z 12 biegami do przodu i do tyłu z rewersem mechanicznym. Skrzynia biegów z 24 biegami funkcjonuje w trzech wariantach: z przekładnią mechaniczną, hydrauliczną - Power Schuttle i Confort Control. Wersja V 30 występuje w minimalnej szerokości 1 metra, z dość przestronną kabiną lub bez niej. Wersja S nie przekracza szerokości 1,3 m i może być stosowana w winnicach. Modele 3600 F dedykowane są do sadów o rozstawie 2,5–3 m. Ich minimalna szerokość wynosi 1,45 m.
Włoska Valpadana to ciągnik o czterech jednakowych kołach. Model 6575 z silnikiem Deere Power System (66 km ISO) korzysta ze wskaźnika , który pozwala precyzyjnie określić szybkość obrotów i pobór mocy. Model ten uzupełnia podnośnik o udźwigu 2 ton o nowatorskiej konstrukcji.
Źródło: Reussirfl, J.-J. Biteau, „Sept tracteurs repondant a la nouvelle reglementation sur les emissions”, .J.J Biteau, “Des moteurs plus propres et plus performants”
Komentarze
I musieli utylizować.
To wszystko jest po to żeby uzależnić narody i zniewolić żeby wciągnąć w Marksizm. A to wszystko skończy się tak samo jak uzależnienie od ruskiej ropy. Nie posłusznym zakręci się kurek.
To są rządy komuchów.
Komuchu - ja mam w dupie te twoje bzdety. Jak by to było dobre to by wszyscy chcieli. A tobie nasrali na mózg. To niech siłą nie zmuszają do kupowania tego szmelcu. Nigdy tego nie kupię. Kierowcy miejskich autobusów narzekają i to nie ich własność. Po 3 latach nie da się tym dalej pojechać. Drastycznie spada wydajność. Był reportaż w radiu. Ale tvn nigdy tego nie pokaże.
Każde przejechane 100 km to koszt 50zł 100000 tyś km to 50 tyś.Bateria traci swoją pojemność od ilości cyklu ładowań nie lat,lobby naftowe widzę ma się dalej dobrze dzięki głupocie niektórych ludzi
Zacznijmy od tego, że nie powinni być żasnych zasranych zakazów na auta spalinowe, bo ich wkład we wzrost CO2 wynosi zaledwie 0.03%.