
Jagodowy Core Team – cele i sposób ich realizacji
W ramach CORE TEAMU sektora ogrodniczego działa zespół dedykowany branży jagodowej. Ściślejsza współpraca ma zwiększyć stopień zorganizowania branży i zapewnić jej lepsze warunki rozwoju. Jagodowy Core Team liczy piętnaście osób i pracuje w trzech zespołach. Pierwsze podjęte tematy to: opracowanie systemu monitorowania nasadzeń, ustalenie przejrzystych zasad współpracy w łańcuchu dostaw oraz wsparcie kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Cele Jagodowego Core Teamu:
- „Wspólny głos” sektora jagodowego wewnątrz i na zewnątrz branży
- Promocja i integracja w kierunku jakości i rentowności
- Ustalenie przejrzystych zasad współpracy w łańcuchu dostaw
- Cel nadrzędny: zbudowanie długofalowej strategii rozwoju branży jagodowej
Core Team jest to forum współpracy producentów, doradców, ekspertów i naukowców działających w sektorze jagodowym w Polsce. Obszary jego działania to te, od których zależy sukces w przyszłości.
Podaż i popyt
Zastanawiamy się nad tym, jak zbierać dane na temat rynku, bo w tej chwili tych danych dla większości gatunków nie mamy, i jak pracować nad rynkiem od strony podażowej i popytowej” - mówi Dominika Kozarzewska, koordynatorka Jagodowego Core Teamu, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i Członek Rady Nadzorczej KZGPOiW.
Od strony podażowej chcemy doprowadzić do sytuacji, w której będziemy wiedzieć, co powinniśmy produkować, gdzie na rynku chcemy to umieszczać i w jakich segmentach produkujemy owoce. Będziemy starali się opracować i wdrożyć branżowe standardy jakości i produkcji owoców jagodowych w poszczególnych segmentach rynku. Chcemy wiedzieć, jakie powinny być owoce kierowane na rynek deserowy, krajowy, eksportowy i do przetwórstwa – dodaje Kozarzewska.
- Przez Core Team liderzy branży chcą kształtować postawy producentów i konsumentów, dotyczące produkcji i konsumpcji owoców. Wyzwaniem jest, byśmy mówili jednym głosem – mówi Krzysztof Żabówka, Dyrektor zarządzający Daifressh.
Mamy większe szanse jeśli będziemy razem. Jeśli będziemy pracować razem, przetrwamy - mówi Stanisław Pluta, prof. Instytutu Ogrodnictwa – PIB.
Od strony popytu celem jest aktywne wsparcie kampanii „Czas na polskie superowoce!”, która jest poświęcona promocji gatunków jagodowych. Truskawki, maliny, jagody kamczackiej, agrestu, borówki, porzeczek czarnej i czerwonej, jeżyn, aronii, minikiwi. Gatunkiem, który kampania po raz pierwszy oficjalnie wesprze w tym roku jest rokitnik.
Trzy zespoły robocze
W ramach Jagodowego Core Teamu powstały trzy zespoły.
- Pierwszy zespół zajmie się opracowaniem systemu monitoringu nasadzeń. Chcemy to zrobić z uwzględnieniem odmian i przeznaczenia owoców. Tak, żebyśmy mieli dane produkcyjne i wiedzieli, czym jako branża dysponujemy i czym możemy handlować na rynku.
- Drugi zespół merytorycznie i organizacyjnie wspiera kampanię „Czas na polskie superowoce!”.
- Trzeci zespół ma bardzo ambitne zadanie, które na pewno będzie musiał w przyszłości podzielić na mniejsze części. Chodzi o ukształtowanie zdrowych relacji w całym łańcuchu dostaw.
Zespoły w tej chwili pracują pomiędzy spotkaniami całego Jagodowego Core Teamu. Wyniki swoich pierwszych prac, wypracowane rozwiązania, zaprezentują na kolejnym spotkaniu na początku marca.
Skład Zespołu projektowego:
Dominika Kozarzewska – koordynator
Andrzej Krupiński
Dominik Woźniak
Dorota Łabanowska-Bury
Hubert Woźniak
Krzysztof Sak
Krzysztof Żabówka
Mariusz Padewski
Mariusz Podymniak
Paweł Eggert
Paweł Krawiec
Paweł Leszczyński
Piotr Nowak
Stanisław Pluta
Witold Boguta
CORE TEAM to forum współpracy liderów i ekspertów branży ogrodniczej. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę.
Projekt „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora” realizowany jest przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło: CORE TEAM Jagodowy
Komentarze
Krótkofalowo tylko drastyczne zmniejszenie produkcji i dostosowanie jej do oczekiwań rynku.
Długofalowo hodowla własnych odmian,tworzenie klubów,ostry marketing,nowe opakowanie,produkt premium itp.
Nie można cały czas konkurować tylko niska cena.
Nawet ukraińskie i mołdawskie jabłka są droższe.
Mając taką organizację można wnioskować o pieniądze UE lub ministerialne i za nie realizować własne cele.
Cytuję Chochlik:
Wprowadzono politykę oskarżeń przeciwko Grupom, a to one mogły jako jedyne stawić opór marketą (siecią) i móc stworzyć marki (brendy) na rynkach zagranicznych.
I teraz mamy jak mamy.
Cytuję Chochlik:
Na tym forum było to pisane parę lat temu.
Więc po co były te kampanie za nasze pieniądze i próby sprzedaży jabłek,których nikt nie chce kupić????
Dotarło teraz do nich jak jest po herbacie???
Z kim tu merytorycznie rozmawiać???
Jak najważniejsza jest cena przemysłu????
No z kim??
Zamiast prow pakować a produkcję trzeba było przeznaczyć pieniądze na wygaszenie części produkcji.
Kursy,edukacja osób w celu nauki nowego zawodu zamiast kurczowo trzymać się ziemi która nie przynosi dochodu.
Tworzenie nowych miejsc pracy na wsi .
Rozwój mikrofirm.
Trzeba było myśleć przed a nie wtedy gdy szambo się wylało.
A te wszystkie bzdety typu promocje jabłek dwukolorowych,nowe rynki,egzotyczne kierunki to strata pieniędzy.
Trudno to zrozumieć???
Co do merytoryki to przeczytaj ostatnią linijkę "Będzie sukces" i co dalej uważasz, że autor wypowiada się rzeczowo? Przecież widać, że kpi, a skoro kpi to niech zrobi coś innego. Niech zaproponuje rozwiązanie, które podchwycą inni.
A siedzenie na forach i pisanie rzeczy nie wnoszących do dyskusji wartości uważam za zbędne.
I zdaję sobie sprawę, że na tej stronie jest bardzo dużo ludzi sfrustrowanych, i traktują minusowanie komentarzy jak swoista terapia. Więc proszę bardzo będę waszym terapeutą, minusujcie, ale to nie zmieni rzeczywistości.
Tylko dialog i rzeczowe argumenty pozwolą na wypracowanie rozwiązań na uzdrowienie branży.
Cytuję Chochlik:
Przestań pić bo nie rozumiesz co czytasz
To tylko stwierdzenie faktów bez ich oceny.
Interptetacji dokonujesz ty nie autor słów.
Cytuję Chochlik Oryginalny:
Cytuję wspólny glos:
Ten sam fundusz.
I wszystko jasne.
Kolejna wydmuszka i kółko wzajemnej adoracji za nasze
Ale widzę panów prezesów z Rajpolu.
Będzie sukces