Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych: ustawa zmieniająca dziś weszła w życie

1 kwietnia 2025 r., wchodzą w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który wejdzie w życie 1 kwietnia 2026 r.

Co się zmienia?

Zmiany zawarte w nowej ustawie obejmują:

       1. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw:

rozszerzenie katalogu produktów o produkty pszczele, tj.: miód, pyłek kwiatowy, pierzga, propolis oraz mleczko pszczele, które będą objęte wsparciem do wysokości 5 proc. kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań z tego funduszu.

      2. Fundusz Promocji Roślin Oleistych:

  • objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu – do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz obowiązany będzie każdy (podmiot), kto nabywa towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych) – niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności;
  • rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik – umożliwienie realizacji działań promujących ten produkt i jego przetwory.
  1. Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych:
  • umożliwienie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.
  1. Wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji – ten przepis jako jedyny wejdzie w życie dopiero 1 kwietnia 2026 r.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz.U. 2025 r. poz. 289) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20250000289.

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Powiązane artykuły

X