
Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych: ustawa zmieniająca dziś weszła w życie
1 kwietnia 2025 r., wchodzą w życie zmienione przepisy ustawy dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Wyjątkiem jest przepis dotyczący elektronicznej formy składania deklaracji wpłat, który wejdzie w życie 1 kwietnia 2026 r.
Co się zmienia?
Zmiany zawarte w nowej ustawie obejmują:
1. Fundusz Promocji Owoców i Warzyw:
rozszerzenie katalogu produktów o produkty pszczele, tj.: miód, pyłek kwiatowy, pierzga, propolis oraz mleczko pszczele, które będą objęte wsparciem do wysokości 5 proc. kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań z tego funduszu.
2. Fundusz Promocji Roślin Oleistych:
- objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu – do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz obowiązany będzie każdy (podmiot), kto nabywa towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych) – niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności;
- rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik – umożliwienie realizacji działań promujących ten produkt i jego przetwory.
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych:
- umożliwienie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.
- Wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji – ten przepis jako jedyny wejdzie w życie dopiero 1 kwietnia 2026 r.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz.U. 2025 r. poz. 289) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20250000289.