Szypułka prawdę ci powie, czyli jak rozpoznać polską truskawkę

Polska wiosenna truskawka intensywnie pachnie, a jej szypułka jest świeża, soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu. Koszt jej produkcji sprawia, że jest droższa od importowanej z południa Europy i północnej Afryki. Jak rozpoznać polską truskawkę jeszcze przed jej spróbowaniem? Świeża szypułka prawdę nam powie – przypominają kaliscy plantatorzy, których pytał o to Mikołaj Rey i „Czas na polskie superowoce!”.

Polskie truskawki wiosenne są uprawiane w szklarniach i mają smak tych polowych. Dla wielu jest on wspomnieniem dzieciństwa. Owoce są średnio jędrne, soczyste, lekko poziomkowe i kwaskowate.

Warto wiedzieć, że nasze truskawki, uprawiane w strefie klimatu umiarkowanego, są uznawane za wyjątkowo smaczne. To kolejny argument za tym by już wczesną wiosną szukać tych polskich.

Jak rozpoznać polską truskawkę?

Barwa i kształt są charakterystyczne dla danej odmiany, ale generalnie polskie truskawki mają stożkowaty lub sercowaty kształt. Postrzegamy go jako znany, tradycyjny. Dojrzałe owoce są jasnoczerwone i błyszczące. Są duże i pachną. Zapach jest najbardziej intensywny przy szypułce. Jest ona świeża i soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu. Jak mówią producenci – szypułka zawsze prawdę powie.

Jak rozpoznać truskawkę importowaną?

Truskawki importowane są bardziej podłużne. Owoce mają jaśniejszy kolor przy szypułce, ponieważ musiały być zbierane „na blado”. Kondycja szypułki zdradza najwięcej. Nie jest ona świeża i sztywna, nie odstaje już od owocu. Szypułki truskawek marokańskich są nieproporcjonalnie duże i długie.

- Zapraszamy do poszukiwania naszych polskich owoców w sklepach i do sprawdzenia, że to jest nasz produkt. Warto, bo jej smak jest zachwycający – mówił Janusz Cieśla, ekspert ds. produkcji szklarniowej.

- Zbierana dzisiaj, jutro ona będzie na półce. Nie mija nawet doba. Można ją pozna po smaku, jędrności i po szypułce. Szypułka po czterech dnia transportu, z dalekich krajów, nie jest świeża, jest zmęczona i po niej właśnie widać. Różnica jest też taka, że my zbieramy truskawkę czerwoną, taką jaka powinna być, jej smak pochodzi w 100% od słońca. Importowana zbierana jest „na blado”, żeby wytrzymała podróż. Dokładnie tak jak banany. Dlatego w Europie nie znamy smaku dobrego smaku banana. Gdybyśmy pojechali tam gdzie one rosną poznalibyśmy smak, który przypomina miód rozpływający się w ustach. Trzeba to wiedzieć – przekonują Aldona i Jarosław Radola, którzy od kilku lat prowadzą gospodarstwo szklarniowe, w którym uprawiają truskawki.

- Truskawka ma w szklarniach idealny klimat. Dojrzewa od stycznia, dlatego już w kwietniu i maju jest gotowa do zerwania. Truskawka odbierana jest od producentów w dniu zerwania, maksymalnie na drugi dzień rano, wtedy po dobrym schłodzeniu. Tak świeżego towaru w markecie życzylibyśmy wszystkim. Nie musi podróżować przez pół świata, nie pozostawia śladu węglowego. Polską truskawkę bezbłędnie poznamy po smaku i po szypułce. Szypułka świeżej truskawki jest też świeża. Ona prawdę Wam powie – mówią Wiesława i Zenon Janiak, pionierzy uprawy w szklarniach.

- Produkcja szklarniowa i tunelowa rośnie. Owoców zawsze jest za mało. Rośnie bowiem zapotrzebowanie i świadomość konsumentów. Polska ma olbrzymi potencjał, produkujemy znakomite owoce, wydłużając sezon na miarę naszych ambicji i możliwości jakie cały czas rosną - mówi Krzysztof Żabówka z Daifressh Berry, firmy uprawiającej i dostarczającej świeże owoce.

- Życzę aby konsumenci nie mylili się w zakupie polskich owoców. Jako branża podpowiadamy jak odróżnić nasze lokalne owoce od importowanych. Truskawki z zachodnich upraw są często przepakowywane. Jeśli ktoś kupi takie owoce i nie będzie zadowolony, weźmie nas do jednego worka i pomyśli, że nie umiemy produkować - mówił Mariusz Chenczke.

Współdziałamy, tak by pokazywać różnice i aby namawiać na bardziej świadome zakupy. Patrzmy na etykiety, szukajmy informacje o gospodarstwie, w którym owoce są produkowane – dodaje Chenczke.

Współpraca pomaga budować nawyk świadomych zakupów i codziennej konsumpcji polskich owoców jagodowych. Działania liderów są wspierane przez „Czas na polskie superowoce!” - projekt integrujący producentów i przetwórców.


#PolishSuperFruits





Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw 

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

0 #8 cambio 2021-05-14 10:05
Cytuję Sadownik2:
To Romanie masz kiepski smak,bo tej hiszpańskiej ja po prostu nawet darmo jeść nie będę.Natomiast naszą kupuję dopiero gdy znajomy plantator ją sprzedaje... tu niestety zgodzę się z Romanem,to co się wyprawia z opryskami na wielu plantacjach woła o pomstę do nieba!!!Być może cambio ty produkujesz truskawki z zachowaniem karencji i traktujesz je dopuszczonymi śor, ale jeśli nie wiesz jak wielu plantatorów nas truje to albo nie chcesz wiedzieć albo jesteś głupi.Od lat powtarzam, w interesie konsumenta są badania na pozostałości sponsorowane przez państwo!:laboratoria masowe na kółkach,sanepid czy piorin wjeżdża na giełdę , kupuje próbkę towaru bada i po godzinie albo wcześniej ma mieć wynik(kuwa nie trzeba badać setek s.a. tylko kilka do dziesięciu maks)truskawa po dursbanie czy ukraińskim"mospilanie"powinna kosztować plantatora jego roczny dochód...inaczej prymitywów nie wyeliminujemy nigdy!!!
Może rzeczywiście jestem głupi, ale za nic w świecie nie mogę sobie wyobrazić że ktoś dojrzewającą truskawkę może pryskać dursbanem albo mospilanem...Bo przeciwko czemu niby miałby być ten oprysk?... Ale zgadzam się że kontrole, choćby wyrywkowe, powinny być...Bo tak jak na drogach, tak i na plantacjach, szaleńców pewnie nie brakuje...
Cytować
0 #7 Sadownik2 2021-05-13 22:01
To Romanie masz kiepski smak,bo tej hiszpańskiej ja po prostu nawet darmo jeść nie będę.Natomiast naszą kupuję dopiero gdy znajomy plantator ją sprzedaje... tu niestety zgodzę się z Romanem,to co się wyprawia z opryskami na wielu plantacjach woła o pomstę do nieba!!!Być może cambio ty produkujesz truskawki z zachowaniem karencji i traktujesz je dopuszczonymi śor, ale jeśli nie wiesz jak wielu plantatorów nas truje to albo nie chcesz wiedzieć albo jesteś głupi.Od lat powtarzam, w interesie konsumenta są badania na pozostałości sponsorowane przez państwo!:laboratoria masowe na kółkach,sanepid czy piorin wjeżdża na giełdę , kupuje próbkę towaru bada i po godzinie albo wcześniej ma mieć wynik(kuwa nie trzeba badać setek s.a. tylko kilka do dziesięciu maks)truskawa po dursbanie czy ukraińskim"mospilanie"powinna kosztować plantatora jego roczny dochód...inaczej prymitywów nie wyeliminujemy nigdy!!!
Cytować
0 #6 cambio 2021-05-11 22:20
Cytuję Roman:
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Na dodatek truskawka hiszpańska nigdy nie gnije...Na zdrowie !


Polska gnije...wybór jest taki...rak od środków chemicznych lub rak od mykotoksyn...
Aaaaa..ty nie wiesz co to...doczytaj i wróć do dyskusji
Na ogół normalny człowiek nie je zgniłych truskawek i to nie dlatego że zawierają mykotoksyny tylko dlatego, że gówna się po prostu nie da zjeść...Hiszpańskie, zdrowe z wyglądu, zjada się z reguły do końca, bez względu na to czym zostały potraktowane i czemu zawdzięczają swój " zdrowy " wygląd i nadzwyczajną trwałość... Nie wiem czy i czym " wzbogacane " są truskawki hiszpańskie ale mandarynki, pomarańcze, nektaryny i wiele innych egzotycznych smakołyków, to ciągle thiabendazol, imazalil i ortofenylofenol, o czym możesz poczytać, gdy tylko zechcesz...


Moi sąsiedzi wala dursbanem
Sugerujesz,że jest zfrowszy???
Grzyby już się rozwijaj niż truskawcy gdy są dla ciebie niewidoczne.kot to ostatnie stadium
Dursban może być dobry ale raczej na kota, który miauczy...
Cytować
0 #5 Roman 2021-05-11 20:29
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Na dodatek truskawka hiszpańska nigdy nie gnije...Na zdrowie !


Polska gnije...wybór jest taki...rak od środków chemicznych lub rak od mykotoksyn...
Aaaaa..ty nie wiesz co to...doczytaj i wróć do dyskusji
Na ogół normalny człowiek nie je zgniłych truskawek i to nie dlatego że zawierają mykotoksyny tylko dlatego, że gówna się po prostu nie da zjeść...Hiszpańskie, zdrowe z wyglądu, zjada się z reguły do końca, bez względu na to czym zostały potraktowane i czemu zawdzięczają swój " zdrowy " wygląd i nadzwyczajną trwałość... Nie wiem czy i czym " wzbogacane " są truskawki hiszpańskie ale mandarynki, pomarańcze, nektaryny i wiele innych egzotycznych smakołyków, to ciągle thiabendazol, imazalil i ortofenylofenol, o czym możesz poczytać, gdy tylko zechcesz...


Moi sąsiedzi wala dursbanem
Sugerujesz,że jest zfrowszy???
Grzyby już się rozwijaj niż truskawcy gdy są dla ciebie niewidoczne.kot to ostatnie stadium
Cytować
+1 #4 cambio 2021-05-11 20:06
Cytuję Roman:
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Na dodatek truskawka hiszpańska nigdy nie gnije...Na zdrowie !


Polska gnije...wybór jest taki...rak od środków chemicznych lub rak od mykotoksyn...
Aaaaa..ty nie wiesz co to...doczytaj i wróć do dyskusji
Na ogół normalny człowiek nie je zgniłych truskawek i to nie dlatego że zawierają mykotoksyny tylko dlatego, że gówna się po prostu nie da zjeść...Hiszpańskie, zdrowe z wyglądu, zjada się z reguły do końca, bez względu na to czym zostały potraktowane i czemu zawdzięczają swój " zdrowy " wygląd i nadzwyczajną trwałość... Nie wiem czy i czym " wzbogacane " są truskawki hiszpańskie ale mandarynki, pomarańcze, nektaryny i wiele innych egzotycznych smakołyków, to ciągle thiabendazol, imazalil i ortofenylofenol, o czym możesz poczytać, gdy tylko zechcesz...
Cytować
-1 #3 Roman 2021-05-11 16:43
Cytuję cambio:
Cytuję Roman:
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Na dodatek truskawka hiszpańska nigdy nie gnije...Na zdrowie !


Polska gnije...wybór jest taki...rak od środków chemicznych lub rak od mykotoksyn...
Aaaaa..ty nie wiesz co to...doczytaj i wróć do dyskusji
Cytować
0 #2 cambio 2021-05-11 13:36
Cytuję Roman:
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Na dodatek truskawka hiszpańska nigdy nie gnije...Na zdrowie !
Cytować
-1 #1 Roman 2021-05-11 07:57
Wszyscy uprawiają te same odmiany ale nasze lepsze... najlepsze
Osobiście nie jestem zainteresowany zakupem polskiej truskawki po 20 zł za kg gdy obok mam hiszpańska za 10
Cytować

Powiązane artykuły

Kto jest winny niskim cenom truskawek?

Polskie truskawki – obalamy największe mity

Sadownicy polują

X