Eksport jabłek z Europy: jakość i smak docenione na rynku egipskim
W 2023 roku łączny eksport jabłek z Unii Europejskiej do Egiptu wyniósł ponad 308 tysięcy ton, a głównym dostawcą była Polska. Na początku grudnia w Kairze, odbyła się konferencja prasowa w ramach kampanii „Czas na jabłka z Europy”, realizowanej przez Związek Sadowników RP. Wydarzenie miało na celu promocję europejskich jabłek oraz wsparcie rozwoju wymiany handlowej między Unią Europejską a Egiptem i Jordanią. Konferencja stanowiła również podsumowanie trzech lat realizacji projektu, który przyniósł wymierne efekty w zwiększeniu obecności europejskich jabłek na rynkach Bliskiego Wschodu.
Główne przekazy wydarzenia:
Mirosław Maliszewski, Prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej (ZSRP), rozpoczynając wydarzenie skupił się na potencjale produkcyjnym Europy na przykładzie realizowanej kampanii. W wypowiedzi zaznaczył, że „Polska jest jednym z największych producentów jabłek w Unii Europejskiej oraz kluczowym eksporterem tych owoców, a Egipt jest bardzo ważnym odbiorcą – jednym z największych odbiorców tych owoców. Dlatego, aby zwiększyć sprzedaż i umacniać relacje kampania „Czas na Jabłka z Europy” realizowana jest właśnie w Egipcie, na tym bardzo atrakcyjnym rynku”.
Henryk Smolarz, Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) przybliżył jakie działania podejmuje administracja krajowa i unijna na rzecz wsparcia produkcji jabłek oraz ich eksportu w sektorze rolno-spożywczym. W wystąpieniu pokreślił, że „Kraje Unii Europejskiej, w tym Polska produkuje wspaniałej jakości żywność, a eksport polskiej żywności rośnie rok do roku 8-10%. W ostatnich 20 latach zwiększył się dziesięciokrotnie i osiągnął 52 mld euro. KOWR realizuje szereg kampanii wspierających eksport czego przykładem jest właśnie ta kampania. Zawracamy uwagę na doskonałą jakość, ze względu na wysokiej jakości warunki klimatyczne występujące w naszym kraju, doskonałą technologie produkcji, zrównoważone zarzucie środków ochrony roślin i nawozów. To wszystko jest gwarantem dobrego smaku oraz wyjątkowych produktów z Unii Europejskiej”.
Radosław Rybicki, Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego opowiedział o kluczowych czynnikach jakie wpływają na wysoką jakość produkcji jabłek w Unii Europejskiej. „Występują trzy zasadnicze czynniki wpływające na dobrą produkcję jabłek: 1/ Zrównoważona produkcja – jak najmniej środków ochrony roślin; 2/ dobre warunki klimatyczne, które powodują odpowiednie wybarwianie, czy kwasowość owoców; 3/ akceptowalna cena, przez producentów jak i konsumentów. Dzięki wielu sposobom promocji oraz sposobów produkcji i wsparciu różnego rodzaju działań europejskie jabłka mogą być konkurencyjne na rynkach całego świata. Uważam, że jabłko to bardzo dobry owoc dla dzieci, młodzieży i dorosłych”.
Łukasz Leśniewski, Drugisekretarz, Wydziału ekonomiczno-politycznego Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Kairze szczegółowo omówił potencjał unijno-egipskiej współpracy handlowej oraz możliwości biznesowe. „Rynek egipski daje bardzo duże możliwości dla europejskich, w tym polskich eksporterów żywności, w tym producentów jabłek. Jest to blisko 110 mln importerów na rynku egipskim, którzy są coraz bardziej zainteresowani wysokojakościową produkcją. Przez ostatnie kilka lat zauważamy zmianę trendów, wysokojakościowe produkty są coraz bardziej pożądane tutaj w Egipcie. Jest to ogromny potencjał również dla producentów europejskich jabłek. W kwestiach handlowobiznesowych dostęp do waluty staje się coraz łatwiejszy, a bilans eksportowo-importowy jest coraz bardziej zrównoważony ze strony polskiej. Nowe szansę otwierają się wraz z otwarciem nowych tras logistycznych (…) m.in. połączenie Damietta – Triest co umożliwia eksport świeżych polskich jabłek, tutaj do Egiptu w bardzo szybkim czasie, nawet w 5 dni.”
Trendy na rynku jabłek i współpraca handlowa
Podczas konferencji przedstawiono szczegółowe dane na temat wymiany handlowej. W 2023 roku łączny eksport jabłek z Unii Europejskiej do Egiptu wyniósł ponad 308 tysięcy ton, a głównym dostawcą była Polska. Eksport ten wspierany jest przez porozumienia o wolnym handlu między UE a Egiptem, co umożliwia bezcłowy dostęp do rynku egipskiego.
Według danych przedstawionych na platformie Agridata, Egipt od kilku lat znajduje się w czołówce importerów europejskich jabłek. W 2022 roku ponad 60% jabłek eksportowanych do Egiptu pochodziło z Polski, co czyni ją liderem wśród dostawców1 . Łukasz Leśniewski, Drugi sekretarz, Wydziału ekonomiczno-politycznego Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Kairze, zwrócił uwagę na rosnącą świadomość egipskich konsumentów, którzy coraz częściej wybierają produkty premium.
Perspektywy rozwoju
Wydarzenie zakończyło się wspólnym lunchem, podczas którego uczestnicy mogli kontynuować rozmowy biznesowe. Przedstawiciele kampanii podkreślili, że kolejne lata będą skupione na dalszym rozwoju współpracy między UE a krajami Bliskiego Wschodu, co przyniesie korzyści zarówno europejskim producentom, jak i lokalnym importerom. Szczególną uwagę zwrócono na potencjał zwiększania wolumenu eksportu, zgodnie z oczekiwaniami rosnącego rynku egipskiego.
Degustacje i inspiracje kulinarne
Symbolicznym finałem całości wydarzenia, była degustacja dań z udziałem różnych odmian europejskich jabłek. Konferencja przyciągnęła także lokalnych influencerów, takich jak With Younes, Dina El Kafrawy, Abdo Magdy oraz Flavors by Aya, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami i promowali wydarzenie na swoich platformach społecznościowych. W wydarzeniu uczestniczyli także dziennikarze reprezentujący aż 40 egipskich redakcji, co podkreśliło znaczenie wydarzenia dla lokalnego rynku. Gościem specjalnym był Mohamed Salah, znany egipski szef kuchni, który w czasie pokazu kulinarnego zainspirował uczestników do wykorzystywania europejskich jabłek w tradycyjnej kuchni egipskiej. Zaprezentował przepisy łączące lokalne smaki z europejską jakością, m.in. na jabłkowy humus, filet jagnięcy z młodymi marchewkami, jabłkowo-figowym puree i ziemniakami oraz „polską szarlotkę” w egipskim wydaniu – podaną z lodami waniliowymi.
Targi Food Africa 2024
Konferencja poprzedzała udział ekspertów kampanii „Czas na jabłka z Europy” w tegorocznych targach Food Africa, które odbyły się w dniach 3-5 grudnia w Kairze. Stoisko kampanii prezentowało różnorodność europejskich jabłek. Odwiedzający mogli wziąć udział w spotkaniach z producentami, rozmowach o eksporcie tych owoców oraz pokazach kulinarnych realizowanych przez znanych i szanowanych na rynku egipskim szefów kuchni. Pierwszego dnia wystąpiła Ghada El Tally, szefowa kuchni, autorka książek kulinarnych i prowadząca programy telewizyjne. W kolejnych dniach propozycje na dania z użyciem jabłek z Europy prezentował popularny szef kuchnii Sherif Afifi. „Czas na jabłka z Europy” to realizowana przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej (ZSRP) trzyletnia (2022-2025) kampania informacyjno-promocyjna kierowana na rynki Egiptu oraz Jordanii. Stanowi jednocześnie kontynuację poprzedniego projektu ZSRP realizowanego w Egipcie i Algierii w latach 2018-2019. Kampania
„Czas na jabłka z Europy” jest dofinansowywana ze środków Unii Europejskiej. Nadrzędną misją projektu jest promocja jabłek produkowanych w UE. Strona internetowa projektu: https://applesfromeurope.eu/