Internet uwodzi konsumentów

Motto:
Jabłko kupione w tradycyjnym supermarkecie przechodzi średnio przez ręce 11 osób zanim trafi na kuchenny stół, zamówione przez Internt dotykane jest tylko 3 razy.

Potencjał rozwojowy
Przewiduje się, że wkrótce co szósty produkt na świecie będzie kupowany za pośrednictwem Internetu, a w 2015 roku nawet co czwarty. Jednak Polsce daleko jeszcze do ścisłej czołówki państw, których obywatele decydują się kupować tą drogą. W Holandii dostęp do Internetu ma 90% społeczeństwa, w Szwecji – 86%, w Wielkiej Brytanii – 77%, w Bułgarii – zaś tylko 30%, w Grecji oraz Rumunii – po 38%, w Polsce - niespełna 60%. Widoczny jest prawie 13-procentowy wzrost. W Polsce w marcu 2009 roku było 17,3 mln internautów w wieku 15–75 lat, o 600 tys. więcej niż w styczniu tego roku, 91% użytkowników korzysło z sieci przynajmniej raz w tygodniu, a 59% codziennie. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców dostęp do Internetu  ma 74%, na wsi – 47%. W Polsce na 8,8 mln gospodarstw domowych, które z niego korzystają, przypada 10,8 mln komputerów. Wciąz niewiele, bo 2%, internautów decyduje się na zakup w sieci artykułów żywnościowych.
Ostatnie lata przyniosły rozwój handlu elektronicznego i podobnie rysuje się przyszłość większości wirtualnych sklepów. Kondycja polskiego handlu elektronicznego jest coraz lepsza, a wartość obrotów na tym rynku w ciągu ostatnich 4 latach wzrasta średnio o 171% rocznie. Internauci lubią kupować za pośrednictwem Internetu, bo odpowiada im przede wszystkim: dostawa do domu (63%), możliwość złożenia zamówienia o każdej porze (62%), oszczędność czasu (60%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (72%).
W aglomeracji warszawskiej kupuje w ten sposób około 8 tys. osób, mogłoby kupować 20–25 tys., a w dalszej perspektywie nawet 50–60 tys. W sklepie Frisco.pl, które realizuje 150–200 zamówień dziennie, klienci robią zakupy średnio raz na dwa tygodnie.
Konkretne przykłady
Nic mi nie wiadomo o dobrze prosperującym polskim sklepie internetowym, który specjalizowałby się wyłącznie w sprzedaży owoców i warzyw. Takie rozwiązania funkcjonują jednak w różnych krajach i może warto by zwrócić uwagę na taki sposób dystrybucji.  Oto kilka przykładów z francuskiego podwórka.
Globalne sieci handlowe równolegle prowadzą sprzedaż poprzez Internet (Carrefour – Ooskop, Auchan – Auchandirect, Intermarche – Expressmarche). We Francji 1% obywateli kupuje owoce i warzywa przez sieci internetowe, a niektóre z nich specjalizują się w takim asortymencie – podaje Guy Dubon w czasopiśmie Reussirfl. Kładziony jest nacisk na rozwój rynku produktów regionalnych, kreowane są odrębne marki, czemu towarzyszy na ogół wzrost zainteresowania. To pewna logika, gdyż łatwiej dostarczać produkty, które pochodzą z niedalekich miejscowości.
Owoce i warzywa w jednej z wyspecjalizowanych sieci internetowych są pakowane w standardowych zestawach do tzw. koszyków. Sklep internetowy współpracuje z lokalnymi producentami i tygodniowo dystrybuowanych jest około 200 paczek w rejonie Bordeaux i Toulousy. Klienci doceniają jakość, świeżość oraz różnorodność owoców i warzyw, a także obsługę i szybkość dostarczania. Poza logistyką ważną częścią działania takiego sklepu jest sezonowe uatrakcyjnianie oferty i ciągła aktualizacja strony internetowej.
W okolicach Paryża funkcjonują również sklepy internetowe, które w swojej ofercie mają prawie wyłącznie świeże owoce i warzywa. Jeden z nich współpracuje z 10 producentami, którzy dostarczają różnorodne, dobre jakościowo produkty przez cały rok. W innej paryskiej sieci wygląda to nieco inaczej: internauci wybierają produkty zróżnicowane pod względem asortymentu i wagi, a następnie webmaster przesyła zamówienia do producentów, którzy pakują owoce oraz warzywa do koszyków (lub papierowych toreb), a następnie dostarczają je do 35 stałych punktów w stolicy Francji. Wspierana jest w ten sposób bezpośrednia relacja między producentami i konsumentami, co rozwija produkcję lokalną, oraz pozwala zniwelować marże pośredników. Producenci ustalają ceny sprzedaży, a klienci mają gwarancję, że produkty są świeże. Tygodniowo przygotowywanych jest około 1000 paczek, a średniej wielkości przesyłka z 10–15 rodzajami owoców i warzyw kosztuje około 30 euro.
Polska sieć
W Polsce internetowe sklepy z żywnością to oferta niszowa dla zamożnych klientów, ale i to powoli będzie się zmieniać. Sieci handlowe szukają sposobów na przyciągnięcie nowych klientów i zwiększenie obrotów, poszerzają ofertę o nowe marki, wprowadzają i promują produkty, trafiają do nowych grup klientów, kuszą rabatami. Oferta  wirtualnych sklepów z żywnością w dużych miastach jest atrakcyjna, a obroty niektórych rosną nawet o kilkaset procent rocznie. Coraz częściej kupowane są warzywa i owoce. Analitycy rynku twierdzą, że potencjał rynku w tej dziedzinie jest duży.
W Polsce owoce i warzywa są kupowane przy okazji innych zakupów w wirtualnych sklepach. Bez problemu można w Internecie zamówić rośliny ogrodnicze, miód, owoce suszone i w puszkach w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach, ale detaliczna handlowa firma wysyłkowa działająca wyłącznie w branży świeżych produktów ogrodniczych, o ile mim wiadomo, nie istnieje. Wszystkim zainteresowanym zakupami owoców i ich cenami w Internecie polecam przestudiowanie zestawienia: http://www.twenga.pl/dir-Zywnosc-i-napoje,Owoce-swieze-i-bakalie,Jablka
Okazuje się, że kosze owocowe zyskujące popularnośc we Francji znane są również w Polsce, ale można je nabyć w kwiaciarniach oraz działach upominkowych wirtualnych sklepów, często udekorowane są kwiatami i kokardami. Zdarza się jednak, że zawierają głównie owoce importowane, a nie krajowe  Taki kosz to upominek oryginalny w Polsce, miły nie tylko dla oka, ale i podniebienia, a dla sadowników dodatkowa forma sprzedaży. Czy powinna się upowszechnić?
Internet uwodzi konsumentów, szkoda że wciąż jeszcze w niewielkim stopniu naszych... [BPS]
Źródła: Reussirfl; Eurostat;
www.homegrocer.com; http://manager.money.pl/news/artykul/2010; www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2009/50/internet-w-polsce-rosnie-szerokopasmowy-tez.aspx; http://blog.adnet.pl/285-17-milionow-internautow-gfk/; www.ranking-sklepow.pl; http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/335139,polacy_kupia_w_tym_roku_zywnosc_w_internecie_za_ponad_100_mln_zl.html; http://www.twenga.pl/dir-Zywnosc-i-napoje,Owoce-swieze-i-bakalie,Jablka; http://www.deserlandia.pl/product.php/1,80/513/Kosz-Owocow.html; http://www.alejahandlowa.pl/tr/produkt/kosze-owocowe---witaminowy-szok-dla-pracownikow-warszawa_3315887.html
   
 

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Powiązane artykuły

Sadownicy polują

X