Grupy gotowe do współpracy i konsolidacji

 

jablkogrupyexpoW trakcie konferencji zorganizowanej w Warszawie 28 maja 2014 r dyskutowano na temat wyzwań globalnego rynku, a także szans i zagrożeń dla polskiej produkcji jabłek. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele grup producentów owoców, ministerstwa rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, GIORiN oraz jednostek naukowo badawczych i organizacji zrzeszających sadowników i grupy.

Dużo uwagi poświęcono eksportowi polskich jabłek na rynki azjatyckie i do krajów Bliskiego Wschodu oraz Północnej Afryki. W tym kontekście dyskutowano o potrzebie powołania 4-5 firm handlowych, które poszukiwałby kontrahentów na nowych rynkach i prowadziłby sprzedaż. Z doświadczeń przedstawicieli grup producentów wynika, że bez możliwości zapewnienia sobie dostaw dziesiątków tysięcy ton jabłek poszczególnym odbiorcom traci się wartościowe kontrakty. Bez konsolidacji i ścisłej współpracy grup pewne rynki i odbiorcy nigdy nie będą osiągalni. Wciąż dużym problemem jest niechęć w dzieleniu się informacjami odnośnie produkcji pomiędzy grupami a także wewnątrz struktur grupy – pomiędzy udziałowcami. Barierą w realizacji dużych dostaw na nowe rynki są często sami sadownicy, którzy z góry zakładają długotrwałe przechowywanie jabłek, i nawet jeśli pojawia się klient jesienią lub na początku zimy, nie otwierają komór przechowalniczych.

(Zobacz filmową relację z dyskusji – cz.1)

W trakcie konferencji poruszono problem polsko-polskiej konkurencji na rynku krajowym w dostawach do sieci supermarketów i dyskontów, a także w eksporcie jabłek na wschód Europy. Dostawcom jabłek do dyskontów, którzy próbowali podnieść ceny przeszkadzała w tym gotowość innych firm do zaoferowania towaru o kilka, kilkanaście groszy tańszego. Przedstawiciele sieci handlowych próbują nawet 'ukarać' dostawców za próby wywalczenia lepszych stawek, rezygnując z zakupów u nich na dłuższy czas. Podobny mechanizm obserwuje się w dostawach do rosyjskich sieci handlowych, gdzie jak mówili przedstawiciele grup można by uzyskać wyższe ceny, gdyby nie obniżanie cen krajowych dostawców jabłek. Bez wspólnego fronu w sprzedaży jabłek zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku nie uda się podnieść cen jabłek.

jako2Dyskutowano o niedostatecznej jakości polskich jabłek w dyskontach, gdzie muszą konkurować z importowanymi jabłkami klasy premium. Jakość polskich owoców, które są znacznie tańsze (np. 2,99 zł/kg) często odbiega od oczekiwań konsumentów, którzy są często gotowi zapłacić dwukrotnie więcej (5,99 zł/kg) za jabłka importowane wysokiej jakosci. W dyskusji dostawcy przyznali się, że zdarzają się sytuacje gdy przy realizacji dużych zamówień dopilnowanie jakości przygotowywanego towaru może nie być wystarczająca, i jest to element, który muszą sami poprawić w funkcjonowaniu swoich firm. Zdarza się także, że wina złego stanu owoców jest po stronie dyskontów, które przetrzymują owoce przez kilka tygodni, zanim wystawią je do sprzedaży. Mechanizmem nie sprzyjającym utrzymaniu wysokiej jakości jabłek jest przewożenie towaru na duże odległości do centrów dystrybucyjnych w różnych regionach Polski, pomimo tego, że w okolicy dostawców znajdują się bliższe centra.

Mirosław Maliszewski (ZSRP) mówił o eksporcie polskich jabłek do Rosji a także o perspektywach otwarcia rynku chińskiego. Zagrożenie dostaw naszych owoców do Federacji Rosyjskiej i wprowadzenie embarga na te towary, o którym pisały rosyjskie media raczej nam nie grozi. Rosyjscy kupcy chcą nadal zaopatrywać się u polskich dostawców. Chociaż w tym sezonie mniej sprzedaliśmy na wschód, nie możemy mówić o załamaniu handlu w Rosji, gdyż jest on na poziomie sprzedaży z 2012 r. Twają prace nad dywersyfikacją rynków zbytu, nad otwarciem rynku chińskiego dla polskich jabłek. 28 maja 2014 r. doszło do spotkania w Polsce z ministrem rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej i rozmów na ten temat. Jednak bez konsolidacji grup realizowanie dużych dostaw na rynek chiński nie będzie możliwe.

(Zobacz film z pełną wypowiedzą Mirosława Maliszewskiego)

jakos3W dyskusji zaproponowano do ochrony jakości jabłek w polskich marketach i dyskontach wprowadzenie systemu kontroli towaru w marketach, powołanego przez dostawców, a także wprowadzenie szkoleń dla pracowników marketów odnośnie obchodzenia się z towarem i ekspozycją jabłek na półkach sklepowych. Takie działania prowadzą w marketach na Bliskim Wschodzie dostawcy jabłek z USA, w celu utrzymania ich wysokiej jakości w trakcie sprzedaży, aby do konsumenta nie trafiły owoce nie spełanijące wysokich standardów.

(Zobacz filmową relację z dyskusji - cz. 2)

Rozmawiano również na temat sadów przemysłowych i surowca do przetwórstwa. Większość przedstawicieli grup, nie widzi potrzeby zakładania sadów przemysłowych, gdyż nie byłyby one opłacalne. Zbyt niska stawka za jabłka do przetwórstwa nie gwarantuje zwrotu kosztów produkcji.


(Galeria zdjęć z konferencji)

 

Inicjatorem konferencji było wydawnictwo Oikos, które organizuje targi TSW (19-20 lutego 2015 r.) Organizatorami konferencji „Polskie jabłka wobec wyzwań globalnego rynku. Szanse i zagrożenia” byli Targi Sadownictwa i Warzywnictwa TSW, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, Związek Sadowników RP, Forum Ogrodniczo-Przetwórcze.

Więcej informacji z konferencji w kolejnych relacjach.

 

Powiązane artykuły

Polsko-białoruskie rozmowy

Kongres COPA-COGECA

Sadownicy polują

X