Ubezpieczenia OC na ciągniki – nadal bez zmian
Temat całorocznych ubezpieczeń pojazdów, które użytkowane są tylko okresowo, powrócił ponownie. Tym razem Krajowa Rada Izb Rolniczych zwróciła się do Ministerstwa Finansów o zmianę przepisów zmuszających rolników do zawierania ubezpieczeń całorocznych dla swoich ciągników i przyczep, choć te użytkowane są sezonowo.
Niestety, również tym razem Ministerstwo nie znalazło uznania dla argumentów rolników. Nie odniesiono się jednak do sedna uwag Rady, które dotyczyły okresu nieużytkowania maszyn.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że ubezpieczenie OC dotyczy ściśle pojazdów zarejestrowanych tj. posiadających dowód rejestracyjny, a więc ciągników i przyczep, a poza tym obejmuje zdarzenia powstałe w skutek fizycznego ruchu pod drodze, jak również wsiadania, wysiadania, przepakowywania pojazdów, czyli zdarzeń, do których może dojść nie tylko w ruchu drogowym.
Wskazano natomiast na bardzo istotną rolę obowiązkowych ubezpieczeń osób trzecich (OC), nawet wtedy, kiedy maszyna stoi w garażu. Argumentuje przy tym, że obowiązkowe OC chroni właściciela także przed wypadkami podczas napraw. Choć tak faktycznie jest, to jednak zaistnienie sytuacji roszczenia odszkodowawczego podczas napraw jest raczej rzadkim przypadkiem. Ministerstwo wskazuje również na możliwość negocjacji z zakładem ubezpieczeniowym wysokości stawki za ubezpieczenie. Rolnicy mieliby argumentować wobec ubezpieczyciela, że pojazdy są sezonowo użytkowane i tak uzyskać rabat.
„Mając na uwadze pozostałe regulacje ustawowe, jak i główny cel tego ubezpieczenia, należy także podkreślić, że o ruchu pojazdu nie przesądza fakt poruszania się w znaczeniu fizycznym. Ochrona ubezpieczeniowa wynikająca z zawartej umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie dotyczy jedynie szkód powstałych w związku z mechanicznym ruchem pojazdu. Pozostawienie, czy też unieruchomienie pojazdu, np. w garażu, na terenie gospodarstwa rolnego czy też na parkingu, nie wyklucza sytuacji, w których mogłoby dojść do wystąpienia szkody. W związku z tym na gruncie przepisów ustawowych za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu mechanicznego uważa się również szkodę powstałą podczas i w związku z:
- wsiadaniem do pojazdu mechanicznego lub wysiadaniem z niego;
- bezpośrednim załadowywaniem lub rozładowywaniem pojazdu mechanicznego;
- zatrzymaniem lub postojem pojazdu mechanicznego.
Wynika to m.in. z faktu, iż do wypadków ubezpieczeniowych dochodzi również podczas zatrzymania lub postoju pojazdu (podczas napraw, remontów, itp.), czyli w sytuacjach, gdy nie są „faktycznie użytkowane”.
Niezależnie od powyższego, należy podkreślić, że w związku z konstrukcją umowy ubezpieczenia, w każdym przypadku istnieje możliwość negocjacji z zakładem ubezpieczeń wysokości składki ubezpieczeniowej, np. w związku z mniejszym ryzykiem z uwagi na stałe lub przejściowe wyłączenie pojazdu z ruchu.”
Komentarze
zonie wykupić oc a jak będzie duża potrzeba to i ukraińcowi
Skoro im tak źle niech zmienia zawód;)
Jesteśmy narodem kombinatorów dlatego musimy płacić za cały rok zawsze by było że zapomniałem ,wyjechałem pierwszy raz w tym sezonie itp.
Znam przypadek że w środku zimy podczas przestawiania sprzętu do innego pomieszczenia gospodarz przejechał po stopie pracownika i znam osobiście gościa który tak ściśle chciał upakować sprzęt że najechał żonę ...
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.kupdirect.app
Naprawdę sadownicy już tyle nie mają i narażają się na śmieszność???