Pękanie czereśni powszechnym problemem. Jak mu przeciwdziałać?

 

W tym sezonie skala zjawiska pękania czereśni jest znacznie większa niż rok czy dwa lata temu. Wiadomo dlaczego – ciągle pada. Spękania owoców powstają na skutek gwałtownego uwodnienia tkanek dojrzewających owoców po obfitych opadach deszczu. Uszkodzone czereśnie szybko się psują, a plon traci na wartości handlowej. Co można zrobić, aby zapobiec temu zjawisku?

Począwszy od 3 tygodni przed terminem zbioru (dowiedziono, że wcześniej takie działanie nie przynosi efektów), można opryskiwać drzewa chlorkiem wapnia o stężeniu 0,5% przed spodziewanym opadem deszczu.

Modyfikacją tej metody jest zastosowanie instalacji zraszania nadkoronowego do nanoszenia na owoce soli wapnia. Przynosi to efekty jeszcze lepsze niż tradycyjny oprysk, jednak trzeba mieć odpowiednie rozwiązania techniczne. Zraszanie uruchamia się podczas opadu i powinno ono trwać aż do jego ustania, jednak nie dłużej, aby nie wzmagać niekorzystnego zjawiska.

Negatywnym skutkiem oprysków chlorkiem wapnia przed zbiorami może być drobnienie, ograniczenie ilości cukrów w owocach, a także pokrycie ich białym nalotem soli, jeżeli po oprysku nie wystąpią deszcze, które spłukałyby nalot. Mogą się również pojawić objawy fitotoksyczności na liściach, choć ryzyko to jest obecnie znacznie niższe z uwagi na pochmurną pogodę. Warto zaznaczyć, że opryskiwanie wapniem nie eliminuje problemu pękania owoców, ale znacznie zmniejsza jego skalę.

Inne rozwiązanie, którego skuteczność potwierdziły badania Instytutu Sadownictwa w Skierniewicach, to oprysk roślin roztworem tryptofanu, czyli powszechnie występującego w przyrodzie aminokwasu, w dawce składnika 100 – 150 g na hektar. Jego działanie polega na ograniczaniu wnikania wody do owców oraz zwiększaniu wytrzymałości skórki na rozprężanie. Kiedyś firma Agrosimex oferowała preparat Platina i to właśnie on był przed laty testowany w Skierniewicach, jednak nie mam pojęcia, czy jest obecnie dostępny bądź też czy na rynku istnieje inny środek zawierający tryptofan w składzie.

Są także preparaty zawierające w składzie polimery, które łączą się z naturalnym woskiem roślinnym i uzupełniają mikrospękania skórki (np. Vapor Gard). Kutikula pokrywająca owoc jest bowiem co do zasady nieprzepuszczalna dla wody dzięki zawartości wosków. Występują na niej jednak spowodowane intensywnym wzrostem zawiązków mikrospękania i przez te niewidoczne gołym okiem nieszczelności dostaje się do wnętrza owoców woda.

Osobną metodą chroniącą owoce przed pękaniem po opadach deszczu jest stawianie nad drzewami konstrukcji krytych wytrzymałą folią, które zapobiegają przedostawaniu się wody opadowej do owoców i gwarantują skuteczność nieomal stuprocentową. Można by na temat tej metody długo się rozwodzić, a jednak wydaje mi się, że przy obecnych uwarunkowaniach produkcji czereśni, trzeba by długo czekać aż taka inwestycja się zwróci.

W Stanach Zjednoczonych powszechnie stosuje się metody osuszania drzew. Opierają się one na tej prostej zasadzie, że im krótszy jest czas kontaktu owocu z wodą, tym mniej jej wchłonie. W tym celu przejeżdża się kilkakrotnie rzędami drzew opryskiwaczem z włączoną przystawką wentylatorową, ewentualnie maszynami służącymi do ochrony przeciwprzymrozkowej, które wykorzystują napędzany z wału odbioru mocy wentylator do emisji ciepłego powietrza. Bogatsi natomiast wykorzystują helikoptery.

Jeszcze innym pomysłem, który z dużym powodzeniem przetestowano na kontynencie amerykańskim był oprysk drzew emulsją oleju roślinnego. Pokrycie owoców warstwą hydrofobowego tłuszczu w sposób oczywisty ograniczyło osadzanie się i wnikanie do nich wody oraz dało wysoką skuteczność w ochronie przed pękaniem. Problemem byłaby jednak niechęć konsumentów do zanieczyszczonych owoców.

Należy także wziąć pod uwagę, że najtańszym sposobem jest po prostu uprawa odmian mało podatnych na pękanie. Należą do nich na przykład: Regina, Justyna czy Helga. Decyzja o posadzeniu mniej popularnych odmian, które odporne są na pękanie, procentuje w lata szczególnie wilgotne, takie jak teraz.

Więcej o odmianach mało podatnych na pękanie: https://www.e-sadownictwo.pl/artykuly/porady/agrotechnika/3103-odmiany-czeresni-malo-podatne-na-pekanie

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

+3 #45 Stanisław 2020-06-28 17:24
Z uwagą wczytałem się w Panów dyskusję na temat pękania czereśni i powiem szczerze, że na ten temat to się za wiele nie dowiedziałem.
Natomiast jeśli chodzi o wiarę to myślę, że jest to w pewnym sensie akt łaski, którą się ma lub nie.
Patrząc na to od strony naukowej, to coraz więcej naukowców nie wierzy w wielki wybuch, który miałby coś uporządkować albo proces ewolucji.
A jeśli chodzi o wojny w imię Boga czy inne tematy poruszane tutaj przez Panów moim zdaniem nie mają
nic wspólnego z Bogiem ani religią.
Wychodzą tylko ze zwykłej chciwości ludzkiej zastawiając się wiarą czy Bogiem.
Przytoczę tutaj bardzo ciekawy fragment książki pt:
„Bóg a nauka”, który bardzo pasuje do tematów tutaj poruszonych.
Jeśli ktoś ma chwilkę wolnego czasu to bardzo proszę o przeczytanie.

https://m.demotywatory.pl/amp/4884752

Pozdrawiam.
Cytować
0 #44 Pucio 2020-06-28 14:54
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że próbujesz stworzyć własną religię, w której kto wie, znajdzie się może miejsce dla Zeusa...


Możesz wnioskować co tylko chcesz...nie znaczy,że masz rację i mówisz prawdę:)))
Ja nie wiem czy ja mam rację...Ale wiem jedno...Ja mam / przynajmniej staram się mieć i nad tym pracuję / coś co nazywa się wiarą...I na tyn to polega...Spytałem kiedyś profesora z KUL-u, czy on wierzy w Boga...Odpowiedział mi, że cały czas wątpi i Go poszukuje i na tym polega jego praca...Tyle profesor, to co mam powiedzieć ja, mały człowieczek, ubogi duchem...Wiesz co to znaczy być ubogim duchem ? ...To znaczy być świadomym swojej bezradności...
Cytować
0 #43 Roman 2020-06-28 14:47
A skoro wiara jest dla Ciebie ważniejsza niż nauka zamiast do lekarza idź do księdza;)

Koniec dyskusji o czeresniach:))))

A to linki dla ciekawych i otwartych ;)

https://youtu.be/O0siu3XowNk

https://youtu.be/lf1xDPrFK34

https://youtu.be/PBEIeRSLb8k

https://youtu.be/ndNYnBqrx60
Cytować
0 #42 Roman 2020-06-28 13:53
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Kościoły były pełne, powiadasz...A to wiadomo przecież, że jak trwoga, to do Boga...A ta trwoga przychodzi kiedyś do każdego...Choćby w ostatniej godzinie...I nie ja to wymyśliłem, choć przyznam, że gdy byłem kiedyś w szpitalu, to poznałem takich, którzy do końca utrzymywali, że TAM nie ma nic...


A jest? Masz dowody?
Znasz kogoś kto był wrócił i opowiada o tym???
Skoro wierzysz w raj i życie wieczne dla złego ratowałem swe nędzne życie nx łez padole...powinieneś dołączyć do raju;)
Cytować
0 #41 Roman 2020-06-28 13:52
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że próbujesz stworzyć własną religię, w której kto wie, znajdzie się może miejsce dla Zeusa...


Możesz wnioskować co tylko chcesz...nie znaczy,że masz rację i mówisz prawdę:)))
Cytować
-1 #40 Pucio 2020-06-28 11:46
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że próbujesz stworzyć własną religię, w której kto wie, znajdzie się może miejsce dla Zeusa...
Cytować
-1 #39 Pucio 2020-06-28 11:38
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Kościoły były pełne, powiadasz...A to wiadomo przecież, że jak trwoga, to do Boga...A ta trwoga przychodzi kiedyś do każdego...Choćby w ostatniej godzinie...I nie ja to wymyśliłem, choć przyznam, że gdy byłem kiedyś w szpitalu, to poznałem takich, którzy do końca utrzymywali, że TAM nie ma nic...
Cytować
+1 #38 Roman 2020-06-28 10:38
Cytuję Pucio:
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...



Poczytaj co tysiące lat przed Chrystusem mówiono...na wschodzie np bo w Europie wtedy tury po puszczy biegały,lud w jaskiniach mieszkał a tam już była cywilizacja i calkiem madre rzeczy mówili

W Polsce w czasach komuny kościoły były pełne...teraz za demokracji są puste...nie wiesz dlaczego????

I to by było na tyle
Dar bor
Cytować
0 #37 Pucio 2020-06-28 10:02
Też byłbym już za tym aby zakończyć tą dyskusję o pękaniu czereśni, jednak na koniec spytam...A gdzie to i od kogo dowiedziałeś się że jednak nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij...Nie od rozmodlonej matki albo na religii czasem ? I następna sprawa...Sowieci przeprowadzili długi eksperyment wychowania społeczeństwa bez Boga... i nie tylko Sowieci zresztą...Co osiągnęli, wiedzą sami najlepiej...A kiedy ten nieludzki system w końcu upadł, to przywrócono do życia Kościół a Putin pokazuje się na nabożeństwach w cerkwi...Nie wiesz dlaczego ? I to by było na tyle z mojej strony w temacie pękania czereśni...Uśmiechy...
Cytować
+1 #36 Roman 2020-06-28 09:28
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
Cytuję Olek:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

Naczytales sie bzdur z katechizmu .pamietam ze szkoly jak takie regulki wciskali co przez duze K a co przez male k.dla mnie to firma mafia.dzialaja a od 2000 tys lat.poczytaj zamiast katechizmu jak zdobywali wiernuch i wplywy.poczytaj o paleniu na stosach i wyprawach krzyzowych.teraz jest XXI wiek i ludzie by sobie na to nie pozwolili ale jeszcze moi dziadkowie jakby ttzeba wskoczyliby w ogien w imie religii i "boga".nie neguje tego ze ltos w to wierzy.co mi do tego? Kazdego sprawa indywidualna.ale kazda religia jest stworzona po to by czerpac tego korzysci i manilulowac ludzmi.
Pan janiak ostatnio slawny
Udowoniono mu ulrywanie pedofilii a ludzie i tak go bronia.bi mial slabosc.jakby to na moje dziecko trafilo to bym zabil golymi rekami i zakopal w lesie zeby nikt nie znalazl.jak ti powiedzialem znajomej to by mi oczy wydlubala.e jak zapytalem czy jesli chodziloby o budowlanca czy nauczycirla to mi racje lrzyznala.obluda



Trzeba rozróżnić kościół od wiary

Moim zdaniem kościół to struktura biznesowa,skostniałą chierarchia pozbawiona pierwiastka ludzkiego i bezosobowa,która za nic nie ponosi odpowiedzialności .....często uwikłana w politykę


Wiara to głęboka,intymna więź i rozmowa z Bogiem,stwórcą,egzystencja czy jak to tam zwał..
I do tego nie potrzebujesz pośrednika postaci księdza,popa,pastora ani tym bardziej budynku i chierarchia

Polacy wolą kościół zamiast wiary
Cyrki i obrządki na pokaz a codzienne życie zupełnie odbiega od digmatod ich wyznania.plytko,szamański,bez zastanowienia się nad sensem istnienia...klepanie bezsensownych formułek i obecność w budynku.ktora i niczym nie świadczy a jedynie potwierdza ,że ci co najdłużej klęczą mają najwięcej za uszami...

Tak to widze
Tobie też trzeba zwrócić uwagę, że kościół / przez małe k /, to tylko budynek ? Dziwne...Ty, niewierzący masz tyle do powiedzenia na temat Kościoła...A skąd Ty wiesz dlaczego ta zgarbiona staruszka przychodzi do kościoła, klęka przed ołtarzem i szepcze te swoje zdrowaśki ?



Miałem już nie pisać ale kłamiesz więc muszę sprostować pewne rzeczy ...gdzie napisałem,że jestem niewierzący????

Napisałem,że nid wierzę w boga.moze dla ciebie to wszystko jedno bo jesteś moherem i masz ograniczony umysł niefopuszczajacybinnych możliwości.

Przecież wasz bog jest wszedzie i w dodatku w 3 osobach.pi co więc kościół skoro można z nim rozmawiać leżąc na trawie i patrząc w chmury?????


Gott mit UNS towarzyszy Niemcom od 1449 roku do lat 70tych 20 wieku...więc obejmuje okres dłuższy niż jedną wojna ..

Nie wiesz,nie znasz się...sprawdź zanim klikniesz wyślij
Cytować
-1 #35 Pucio 2020-06-27 22:04
Cytuję Roman:
Cytuję Olek:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

Naczytales sie bzdur z katechizmu .pamietam ze szkoly jak takie regulki wciskali co przez duze K a co przez male k.dla mnie to firma mafia.dzialaja a od 2000 tys lat.poczytaj zamiast katechizmu jak zdobywali wiernuch i wplywy.poczytaj o paleniu na stosach i wyprawach krzyzowych.teraz jest XXI wiek i ludzie by sobie na to nie pozwolili ale jeszcze moi dziadkowie jakby ttzeba wskoczyliby w ogien w imie religii i "boga".nie neguje tego ze ltos w to wierzy.co mi do tego? Kazdego sprawa indywidualna.ale kazda religia jest stworzona po to by czerpac tego korzysci i manilulowac ludzmi.
Pan janiak ostatnio slawny
Udowoniono mu ulrywanie pedofilii a ludzie i tak go bronia.bi mial slabosc.jakby to na moje dziecko trafilo to bym zabil golymi rekami i zakopal w lesie zeby nikt nie znalazl.jak ti powiedzialem znajomej to by mi oczy wydlubala.e jak zapytalem czy jesli chodziloby o budowlanca czy nauczycirla to mi racje lrzyznala.obluda



Trzeba rozróżnić kościół od wiary

Moim zdaniem kościół to struktura biznesowa,skostniałą chierarchia pozbawiona pierwiastka ludzkiego i bezosobowa,która za nic nie ponosi odpowiedzialności .....często uwikłana w politykę


Wiara to głęboka,intymna więź i rozmowa z Bogiem,stwórcą,egzystencja czy jak to tam zwał..
I do tego nie potrzebujesz pośrednika postaci księdza,popa,pastora ani tym bardziej budynku i chierarchia

Polacy wolą kościół zamiast wiary
Cyrki i obrządki na pokaz a codzienne życie zupełnie odbiega od digmatod ich wyznania.plytko,szamański,bez zastanowienia się nad sensem istnienia...klepanie bezsensownych formułek i obecność w budynku.ktora i niczym nie świadczy a jedynie potwierdza ,że ci co najdłużej klęczą mają najwięcej za uszami...

Tak to widze
Tobie też trzeba zwrócić uwagę, że kościół / przez małe k /, to tylko budynek ? Dziwne...Ty, niewierzący masz tyle do powiedzenia na temat Kościoła...A skąd Ty wiesz dlaczego ta zgarbiona staruszka przychodzi do kościoła, klęka przed ołtarzem i szepcze te swoje zdrowaśki ?
Cytować
+1 #34 Roman 2020-06-27 22:00
A wszystkie te poniższe wojny miały miejsce w XXI wieku:)))

W dobie cyfrowej cywilizacji,otwartych granic i rynków a nie w zamierzchłej przeszłości

Bo ktoś myśli że jego bog jest lepszy niż inny bog

Tyle o bogu,religii i kościele

Do bycia dobrym,porządnym,empatycznym i ciepłym człowiekiem żaden bog nid jest potrzebne bo wartości są ponadczasowe i uniwersalne a nikt z nas nie rodzi się katolikiem,muzułmaninem ani hinduistą.
To nasi rodzice bez naszej zgody na sile robią z nas wyznawców jakiejs religii i każą nam żyć zgodnie z jakimiś zasadami nieważne czy się z nimi zgadzamy

Do pewnych spraw trzeba w życiu dojrzeć....a najważniejsza z nich jest bezkompromisowe bycie sobą...nie jesteś katolikiem,pracownikiem,sadown ikiem,ojcem,matka...to wszystko narzucone rolę społeczne....jesteś po prostu sobą i zdaje sobie z tego sprawę....

Mądry człowiek powiedział...każdy człowiek ma dwa życia.to drugie zaczyna się gdy zrozumie,że ma tylko jedno:))))

I religijne spory albo sadzenie ci 40 cm nid jest w nim najważniejsze:)))))

Niniejszym to mój ostatni wpis w tym temacie o pękaniu czereśni:)))?????
Cytować
-2 #33 Pucio 2020-06-27 21:58
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Cytuję Stefan:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

przepraszam.dla ciebie Pan Stefan.a kosciół to nadal kosciół.znasz firme np.CCC?Bodzio?Lidl?Biedronka?kosciół dla mnie to taka sama firma nastawiona na kase.i nikt mnie nie przekona ze jest inaczej.a romana jezeli codzi o wojny religine popieram w 100%.75%wojen na swiecie jest na tle religijnym.
Nie masz racji panie Stefanie...Bo Kościół / przez duże K / to instytucja a kościół / przez małe k / to budynek, w którym czasami gromadzą się wierni... Bitwa pod Stalingradem też była religijna ? No, chyba że za " bogów " uznasz tych, którzy się tam ścierali, czyli Hitlera i Stalina...



Ilu po obu walczących stronach było niewierzących s ilu deklarowało się jako wyznawcy...

Co ze się tak uczepił jednej wojny....może trochę o krucjatach chcesz pogadać???inkwizycji??
A kto epatował przed chwilą napisem " Gott mit uns " a teraz zarzuca mi że czepiam się jednej wojny ?
Cytować
+1 #32 Roman 2020-06-27 21:51
Nie pamiętam już kto to powiedział a powiedział tak : W okopach ateistów nie ma...Biorąc pod uwagę uczucia żołnierzy w okopach, można uznać, że każda wojna jest religijna..


Brawo Ty....zrozumiałeś:))))

Mała szansa,ze ateista umrze w bezsensownej wojnie z imieniem twego Boga na ustach....ateiści to pacyfiści:)))))
Cytować
+1 #31 Roman 2020-06-27 21:46
Konflikty religijne nie są żadnym reliktem dawnych czasów. Także dzisiaj ścieraja się ze sobą wyznawcy różnych religii, jak chrześcijanie, muzułmanie, buddyści, hinduiści. Rzecz jasna konflikty wybuchają także w obrębie samych religii, jak katolicy-protestanci czy sunnici-szyici.

Krótki wykaz świętych wojen:

Palestyna - Żydzi kontra muzułmanie

Bałkany - prawosławni Serbowie przeciw katolickim Chorwatom i bośniackim i albańskim muzułmanom

Północna Irlandia - protestanci kontra katolicy

Kaszmir – muzułmanie przeciw hinduistom

Sudan - muzułmanie przeciw chrześcijanom i animistom

Nigeria - muzułmanie przeciw chrześcijanom

Etiopia i Erytrea - muzułmanie przeciw chrześcijanom

Wybrzeże Kości Słoniowej - muzułmanie przeciw chrześcijanom

Sri Lanca - syngalescy buddyści kontra tamilscy hinduiści

Filipiny - muzułmanie przeciw chrześcijanom

Iran i Irak - muzułmanie sunniccy przeciw szyitom

Kaukaz - prawosławni Rosjanie przeciw muzułmańskim Czeczenom, prawosławni i katoliccy Ormianie przeciw muzułmańskim Azerom.

Można się pogubić, prawda? Jeśli chodzi o religie i wyznawców, to znajda one/oni zawsze wiele powodów do zabijania i prześladowania. W przedstawionych przeze mnie krajach religijni fanatycy posuwają do najbardziej odrażających rzeczy – nie tylko wyrzynają się na potęgę, ale też z zimnym okrucieństwem gwałcą kobiety i mordują dzieci. Wszystko to oczywiście w imię religii.
Cytować
0 #30 Roman 2020-06-27 21:39
Cytuję Pucio:
Cytuję Stefan:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

przepraszam.dla ciebie Pan Stefan.a kosciół to nadal kosciół.znasz firme np.CCC?Bodzio?Lidl?Biedronka?kosciół dla mnie to taka sama firma nastawiona na kase.i nikt mnie nie przekona ze jest inaczej.a romana jezeli codzi o wojny religine popieram w 100%.75%wojen na swiecie jest na tle religijnym.
Nie masz racji panie Stefanie...Bo Kościół / przez duże K / to instytucja a kościół / przez małe k / to budynek, w którym czasami gromadzą się wierni... Bitwa pod Stalingradem też była religijna ? No, chyba że za " bogów " uznasz tych, którzy się tam ścierali, czyli Hitlera i Stalina...



Ilu po obu walczących stronach było niewierzących s ilu deklarowało się jako wyznawcy...

Co ze się tak uczepił jednej wojny....może trochę o krucjatach chcesz pogadać???inkwizycji??
Cytować
-1 #29 Pucio 2020-06-27 21:37
Cytuję Roman:
Cytuję Pucio:
Ciekawa teoria Romanie...II wojna światowa a zwłaszcza wojna sowiecko-niemiecka / Gott mit uns /, to była wojna religijna...



Tego nie powiedziałem ,że ta wojna miała podłoże religijne Bonnie miała oczywiście
..natomiast powiem że po obu stronach walczyli wyznawcy religii

Jak rozumiem inna religia obowiązuje w czasach pokoju i wojny....nie kradnij,nie zabijaj itp stosować można wybiórczo i mordowanie na wojnie jest e pełni uzasadnione

Cóż za swoista dychotomia....ciekawa moralność...
Nie pamiętam już kto to powiedział a powiedział tak : W okopach ateistów nie ma...Biorąc pod uwagę uczucia żołnierzy w okopach, można uznać, że każda wojna jest religijna...
Cytować
+2 #28 Roman 2020-06-27 21:36
Cytuję Olek:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

Naczytales sie bzdur z katechizmu .pamietam ze szkoly jak takie regulki wciskali co przez duze K a co przez male k.dla mnie to firma mafia.dzialaja a od 2000 tys lat.poczytaj zamiast katechizmu jak zdobywali wiernuch i wplywy.poczytaj o paleniu na stosach i wyprawach krzyzowych.teraz jest XXI wiek i ludzie by sobie na to nie pozwolili ale jeszcze moi dziadkowie jakby ttzeba wskoczyliby w ogien w imie religii i "boga".nie neguje tego ze ltos w to wierzy.co mi do tego? Kazdego sprawa indywidualna.ale kazda religia jest stworzona po to by czerpac tego korzysci i manilulowac ludzmi.
Pan janiak ostatnio slawny
Udowoniono mu ulrywanie pedofilii a ludzie i tak go bronia.bi mial slabosc.jakby to na moje dziecko trafilo to bym zabil golymi rekami i zakopal w lesie zeby nikt nie znalazl.jak ti powiedzialem znajomej to by mi oczy wydlubala.e jak zapytalem czy jesli chodziloby o budowlanca czy nauczycirla to mi racje lrzyznala.obluda



Trzeba rozróżnić kościół od wiary

Moim zdaniem kościół to struktura biznesowa,skostniałą chierarchia pozbawiona pierwiastka ludzkiego i bezosobowa,która za nic nie ponosi odpowiedzialności .....często uwikłana w politykę


Wiara to głęboka,intymna więź i rozmowa z Bogiem,stwórcą,egzystencja czy jak to tam zwał..
I do tego nie potrzebujesz pośrednika postaci księdza,popa,pastora ani tym bardziej budynku i chierarchia

Polacy wolą kościół zamiast wiary
Cyrki i obrządki na pokaz a codzienne życie zupełnie odbiega od digmatod ich wyznania.plytko,szamański,bez zastanowienia się nad sensem istnienia...klepanie bezsensownych formułek i obecność w budynku.ktora i niczym nie świadczy a jedynie potwierdza ,że ci co najdłużej klęczą mają najwięcej za uszami...

Tak to widze
Cytować
+2 #27 Roman 2020-06-27 21:30
Cytuję Pucio:
Ciekawa teoria Romanie...II wojna światowa a zwłaszcza wojna sowiecko-niemiecka / Gott mit uns /, to była wojna religijna...



Tego nie powiedziałem ,że ta wojna miała podłoże religijne Bonnie miała oczywiście
..natomiast powiem że po obu stronach walczyli wyznawcy religii

Jak rozumiem inna religia obowiązuje w czasach pokoju i wojny....nie kradnij,nie zabijaj itp stosować można wybiórczo i mordowanie na wojnie jest e pełni uzasadnione

Cóż za swoista dychotomia....ciekawa moralność...
Cytować
0 #26 Pucio 2020-06-27 21:24
Cytuję Olek:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

Naczytales sie bzdur z katechizmu .pamietam ze szkoly jak takie regulki wciskali co przez duze K a co przez male k.dla mnie to firma mafia.dzialaja a od 2000 tys lat.poczytaj zamiast katechizmu jak zdobywali wiernuch i wplywy.poczytaj o paleniu na stosach i wyprawach krzyzowych.teraz jest XXI wiek i ludzie by sobie na to nie pozwolili ale jeszcze moi dziadkowie jakby ttzeba wskoczyliby w ogien w imie religii i "boga".nie neguje tego ze ltos w to wierzy.co mi do tego? Kazdego sprawa indywidualna.ale kazda religia jest stworzona po to by czerpac tego korzysci i manilulowac ludzmi.
Pan janiak ostatnio slawny
Udowoniono mu ulrywanie pedofilii a ludzie i tak go bronia.bi mial slabosc.jakby to na moje dziecko trafilo to bym zabil golymi rekami i zakopal w lesie zeby nikt nie znalazl.jak ti powiedzialem znajomej to by mi oczy wydlubala.e jak zapytalem czy jesli chodziloby o budowlanca czy nauczycirla to mi racje lrzyznala.obluda
Więc za prawdę powiadam ci, że rower to rower, stół to stół, koń to koń...A Kościół to instytucja na czele której stoi papież, a kościół to taki budynek który jest prawie w każdej wsi, w którym od czasu do czasu gromadzą się wierni... A twoje poglądy religijne są nudne i mocno stereotypowe, choć dość często spotykane i nic mi do tego...
Cytować
-1 #25 Pucio 2020-06-27 21:16
Cytuję Stefan:
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

przepraszam.dla ciebie Pan Stefan.a kosciół to nadal kosciół.znasz firme np.CCC?Bodzio?Lidl?Biedronka?kosciół dla mnie to taka sama firma nastawiona na kase.i nikt mnie nie przekona ze jest inaczej.a romana jezeli codzi o wojny religine popieram w 100%.75%wojen na swiecie jest na tle religijnym.
Nie masz racji panie Stefanie...Bo Kościół / przez duże K / to instytucja a kościół / przez małe k / to budynek, w którym czasami gromadzą się wierni... Bitwa pod Stalingradem też była religijna ? No, chyba że za " bogów " uznasz tych, którzy się tam ścierali, czyli Hitlera i Stalina...
Cytować
-1 #24 Pucio 2020-06-27 21:08
Ciekawa teoria Romanie...II wojna światowa a zwłaszcza wojna sowiecko-niemiecka / Gott mit uns /, to była wojna religijna...
Cytować
+1 #23 Olek 2020-06-27 20:48
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

Naczytales sie bzdur z katechizmu .pamietam ze szkoly jak takie regulki wciskali co przez duze K a co przez male k.dla mnie to firma mafia.dzialaja a od 2000 tys lat.poczytaj zamiast katechizmu jak zdobywali wiernuch i wplywy.poczytaj o paleniu na stosach i wyprawach krzyzowych.teraz jest XXI wiek i ludzie by sobie na to nie pozwolili ale jeszcze moi dziadkowie jakby ttzeba wskoczyliby w ogien w imie religii i "boga".nie neguje tego ze ltos w to wierzy.co mi do tego? Kazdego sprawa indywidualna.ale kazda religia jest stworzona po to by czerpac tego korzysci i manilulowac ludzmi.
Pan janiak ostatnio slawny
Udowoniono mu ulrywanie pedofilii a ludzie i tak go bronia.bi mial slabosc.jakby to na moje dziecko trafilo to bym zabil golymi rekami i zakopal w lesie zeby nikt nie znalazl.jak ti powiedzialem znajomej to by mi oczy wydlubala.e jak zapytalem czy jesli chodziloby o budowlanca czy nauczycirla to mi racje lrzyznala.obluda
Cytować
+1 #22 Roman 2020-06-27 20:23
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
Cytuję Maurycy:
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...



To może sobie przypomnij wyprawy krzyżowe,inkwizycje,indekc ksiąg zakazanych,palenie czarownic itp itd

Hitler też raczej był wierzący;)narodowy socjalizm itp.

Czereśnie pękały,pękają i pękać będą...i nie ma 100procentowej ochrony...

Cytuję Roman:
Cytuję Maurycy:
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...



To może sobie przypomnij wyprawy krzyżowe,inkwizycje,indekc ksiąg zakazanych,palenie czarownic itp itd

Hitler też raczej był wierzący;)narodowy socjalizm itp.

Czereśnie pękały,pękają i pękać będą...i nie ma 100procentowej ochrony...
Tak, tak... Hitler był bardzo wierzący a to w co wierzył, opisał w pewnej książce...



Gott mit UNS...to pewnie krasnoludki miały na sygnetach z trupia czaszka i klamrach od pasków;)
Cytować
+1 #21 Roman 2020-06-27 20:22
Cytuję Pucio:
Cytuję Roman:
[quote name="Maurycy"]@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...[/quote

A tam na wschodzie to generalnie prawosławie było i jest,więc twoja teoria nie ma potwierdzenia w praktyce
Tak, tak...Wojna radziecko-fińska to była wojna religijna...


To nie wyszedłem z także teoria...
Ci nie zmienisz faktu,że Rosjanie są wyznania prawosławnego i też mają pewnie jakieś przykazania ;)
Cytować
+1 #20 Stefan 2020-06-27 20:18
Cytuję Lolek:
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...

przepraszam.dla ciebie Pan Stefan.a kosciół to nadal kosciół.znasz firme np.CCC?Bodzio?Lidl?Biedronka?k osciół dla mnie to taka sama firma nastawiona na kase.i nikt mnie nie przekona ze jest inaczej.a romana jezeli codzi o wojny religine popieram w 100%.75%wojen na swiecie jest na tle religijnym.
Cytować
-2 #19 Pucio 2020-06-27 19:50
Cytuję Roman:
Cytuję Maurycy:
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...



To może sobie przypomnij wyprawy krzyżowe,inkwizycje,indekc ksiąg zakazanych,palenie czarownic itp itd

Hitler też raczej był wierzący;)narodowy socjalizm itp.

Czereśnie pękały,pękają i pękać będą...i nie ma 100procentowej ochrony...

Cytuję Roman:
Cytuję Maurycy:
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...



To może sobie przypomnij wyprawy krzyżowe,inkwizycje,indekc ksiąg zakazanych,palenie czarownic itp itd

Hitler też raczej był wierzący;)narodowy socjalizm itp.

Czereśnie pękały,pękają i pękać będą...i nie ma 100procentowej ochrony...
Tak, tak... Hitler był bardzo wierzący a to w co wierzył, opisał w pewnej książce...
Cytować
-2 #18 Pucio 2020-06-27 19:48
Cytuję Roman:
[quote name="Maurycy"]@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...[/quote

A tam na wschodzie to generalnie prawosławie było i jest,więc twoja teoria nie ma potwierdzenia w praktyce
Tak, tak...Wojna radziecko-fińska to była wojna religijna...
Cytować
+1 #17 Roman 2020-06-27 18:02
[quote name="Maurycy"]@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...[/quote

A tam na wschodzie to generalnie prawosławie było i jest,więc twoja teoria nie ma potwierdzenia w praktyce
Cytować
+1 #16 Roman 2020-06-27 18:00
Cytuję Maurycy:
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...



To może sobie przypomnij wyprawy krzyżowe,inkwizycje,indekc ksiąg zakazanych,palenie czarownic itp itd

Hitler też raczej był wierzący;)narodowy socjalizm itp.

Czereśnie pękały,pękają i pękać będą...i nie ma 100procentowej ochrony...
Cytować
0 #15 sadf 2020-06-27 17:24
Cytuję Roman:
Cytuję sadf:
Cytuję Roman:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram
Ty Roman zwróć się raczej do krasnoludków... Na jedno wyjdzie...



Ale przecież ich modlitwy dotknęły także mój sad.ecale o to nie prosiłem
Też nie rozumiem dlaczego Pan Bóg spuszcza deszcz na bogobojnego i na grzesznika...
Cytować
-1 #14 Lolek 2020-06-27 17:19
@stefan...W Twoim przypadku jest to możliwe, bo jak widzę nawet swoje imię piszesz z małej litery...Ale zapewniam Cię, że Kościół i kościół, to nie to samo...
Cytować
+1 #13 Olek 2020-06-27 15:38
Cytuję Lolek:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)
Jeśli już czepiasz się Kościoła, to wiedz że kościół pisany z małej litery, to tylko budynek...

Dla mnie z malej litery oznacza to samo co z duzej
Cytować
-2 #12 Maurycy 2020-06-27 14:33
@Roman...A w 1939/40, na Finów to napadły krasnoludki ? Podobnie na Polskę 100 lat temu...Tak, to były krasnoludki z czerwonymi gwiazdkami na czapkach a nie żadni ateiści/komuniści...P.S. A ten klasyk, którego cytujesz na początku / chodzi o opium dla mas / to nie jakiś komunistyczny ideolog czasem ? PS 2...Szkoda tylko że ta wymiana poglądów nie ma nic wspólnego z pękaniem czereśni, ale skoro moderator to toleruje...
Cytować
+1 #11 Roman 2020-06-27 14:02
Cytuję sadf:
Cytuję Roman:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram
Ty Roman zwróć się raczej do krasnoludków... Na jedno wyjdzie...



Ale przecież ich modlitwy dotknęły także mój sad.ecale o to nie prosiłem
Cytować
+3 #10 Roman 2020-06-27 14:01
Cytuję Gorliwy:
Cytuję Roman:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram


Roman to chyba ANTYCHRYST. Bo atakuje Kościół gdzie tylko się da


Gdzie ten atak?;)

Generalnie zacytuję klasyka...religia to opium dla mas.

Kazda.bez wyjątku.bo żadna nie jest dobra.

Btw..słyszał ktoś kiedyś o wojnie wywołanej przez ateistów,niewierzących itp???

Bo miliony ginęły w imię tzw boga;)

Paradoks.prawda?.
Parafrazując innego klasyka

Twój bog jest większy niż mój....
Cytować
0 #9 Jacek 2020-06-27 11:43
Witam. Używa może ktoś kosiarki sadowniczej z podkaszaczem marki Humus albo Fischer. Miałbym kilka pytań
Cytować
-3 #8 Gorliwy 2020-06-27 11:15
Cytuję Roman:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram


Roman to chyba ANTYCHRYST. Bo atakuje Kościół gdzie tylko się da
Cytować
-2 #7 sadf 2020-06-27 11:12
Cytuję Roman:
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram
Ty Roman zwróć się raczej do krasnoludków... Na jedno wyjdzie...
Cytować
+2 #6 Roman 2020-06-27 10:30
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)



Genialny pomysł:)))
Popieram
Cytować
-4 #5 Lolek 2020-06-27 10:21
Cytuję stefan:
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)
Jeśli już czepiasz się Kościoła, to wiedz że kościół pisany z małej litery, to tylko budynek...
Cytować
+4 #4 stefan 2020-06-27 07:22
Cytuję Adam:
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)

mozna wystąpic o odszkodowanie z powodu nadmiernych deszczów do koscioła.dwa miesiace temu jak byla susza to podobno gorliwie modlili sie o deszcz.a teraz jest nadmiar miejscami.przeciez w sądzie nie mogli by udowadniac ze to nie ich wina i modlitwy nie dzialaja:)
Cytować
+3 #3 Roman 2020-06-26 05:59
Cytuję Regina:
Jasna sprawa Regina odmiana godna polecenia



No...plenna,wydajna i niejednego już uczyniła milionerem.
Gruba;)
Cytować
-2 #2 Regina 2020-06-25 22:17
Jasna sprawa Regina odmiana godna polecenia
Cytować
+4 #1 Adam 2020-06-25 20:03
Nie ma odmian odpornych na pękanie.
Pod dachem też może peknac.
Trzeba stosować mix dostępnych metod.
Byle tanio i skutecznie;)
Cytować

Powiązane artykuły

Sadownicy polują

X