Przyszłość polskich firm to rozwój eksportu i ekspansja na nowe rynki

III edycja Kongresu Ekspansywnych Eksporterów, który odbył się 15 stycznia 2025 r. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, pokazała rosnącą rolę rynków pozaeuropejskich. Kongres organizowany jest przez PPH EWA-BIS oraz IFS - International Featured Standards. Patronatem honorowym jest objęty przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Stowarzyszenie Eksporterów Polskich.

W programie wydarzenia znalazły się liczne prelekcje, panele dyskusyjne oraz prezentacje nowoczesnych rozwiązań w obszarze eksportu. O koniczności wspierania polskich eksporterów i firm, które mogą zdobywać zagraniczne rynki zbytu, mówił Marek Marzec - właściciel Grupy EWA-BIS. O roli dyplomacji handlowej Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Eksportowe sukcesy sektora przedstawił Stefan Krajewski - Sekretarz Stanu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Więcej o oczekiwaniach promocje „Made in Poland” w pierwszej relacji

Dalekie rynki mają dziś większy potencjał biznesowy niż Europa. Decyduje o tym dynamika wzrostu PKB, demografia - olbrzymia liczbę młodych konsumentów, rosnąca stale klasa średnia, a także zapotrzebowanie na nowe technologie, innowacje i produkty wysokiej jakości. Polskie produkty i usługi są bardzo dobrze postrzegane na tych rynkach. Polska ma dobre relacje z tymi krajami. 

Potencjał dla rozwoju eksportu na dalekich rynkach omówiono w specjalnym panel z udziałem osób, które od wielu lat wspierają polskie firmy w ekspansji. Wsparcie polega na wskazywaniu perspektywicznych kierunków i branż, ułatwieniu nawiązywania relacji biznesowych z wiarygodnymi partnerami, budowaniu zaufania i przestrzeni do międzynarodowej współpracy.

O wyzwaniach polskiej ekspansji gospodarczej i potencjale nowych rynków mówili m.in. Janusz Piechociński - wicepremier i minister gospodarki w latach 2012-2015, JJ Sing - Prezes Polsko-Indyjskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Szymon Wiliński - Wiceprezes Coface Poland oraz Łukasz Malczyk - Prezes Unii Polskich Przedsiębiorców oraz Anita Tatarczna - AMPE Polish Arab Initiative Foundation.

Janusz Piechociński jako Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja opisał zmieniające się otoczenie polityczne i gospodarcze rynków eksportowych. Zwracał uwagę na znaczenie dobrych relacji, które w Azji – różnorodnej kulturowo i politycznie - charakteryzują się silnym naciskiem na zaufanie i długoterminowe partnerstwo. Odmienne uwarunkowania kulturowe, szacunek dla hierarchii i dbanie o wizerunek, unikanie „utraty twarzy”. Negocjacje, które mogą być bardziej formalne i rozciągnięte w czasie. Akcentując zainteresowanie obustronną wymianą handlową z krajami południowo-wschodniej Azji - Chin, Japonii (gospodarza tegorocznego Expo), Wietnamu, Indonezji a także takimi państwami Kazachstan czy Uzbekistan.

O rosnącej roli Azji, w tym Indii, mówił JJ Sing - Prezes Polsko-Indyjskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Podkreślił, że Indie to obecnie najdynamiczniej rozwijającą się gospodarka na świecie. Najludniejsza i najbardziej demokratyczna z dalekich rynków, z ogromną populacją ludzi zamożnych, szukających produktów wysokiej jakości.

Anita Tatarczana z Agencji Marketingu i Promocji Eksportu przekonywała o ogromnych zmianach kulturowych w krajach arabskich, otwierających się na biznes międzynarodowy. Dubaj to dziś okno nie tylko na inne kraje Zatoki Perskiej ale całej Afryki, a Arabia Saudyjska - przygotowująca się do Expo i Mistrzostw Świata - rozwija nowe inwestycje na niespotykaną skalę. 

Anna Dowgiałło z Warszawskiego oddziału Rady Biznesu Honkongu (HKTDC) prezentowała Hongkong jako bramę do Chin - największej gospodarki świata, i nowoczesne centrum finansowo-handlowe. Zapraszała na liczne wydarzenia targowe, oferując finansowanie pobytu na nich polskim przedsiębiorcom.

Kongres jest okazją do prezentacji takich ofert i nawiązania relacji biznesowych. Jego ważną częścią jest wymiana doświadczeń i wiedzy na temat pozyskiwania funduszy na rozwój działalności.

Celem Kongresu Ekspansywnych Eksporterów jest wspieranie rozwoju polskich firm na rynkach międzynarodowych. Wydarzenie gromadzi przedstawicieli różnych branż, instytucji finansowych, ekspertów ds. handlu zagranicznego oraz liderów opinii.

Częścią tej ważnej inicjatyw są firmy i instytucje wspierające rozwój polskich marek na świecie. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, ARMSA Agencja Rozwoju Mazowsza, Polska Agencja Rozwoju Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), ITRO, Unia Polskich Przedsiębiorców, Polskie Forum Bezpieczeństwa Żywności, Krajowa Grupa Spożywcza, Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, projekt Karmimy Myśli, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich, Izba Przemysłowo Handlowa Polska-Azja, Polsko-Gruzińska Izba Przemysłowo-Handlowa, Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza oraz firmy Dawtona, Wedel, Ebury, Coface, ITRO, HKTDC, Alicommerce.eu, Arslan.

Na Kongresie spotkały się także firmy członkowskie Klastra LTPP.

Forum współpracy

Kongresu Ekspansywnych Eksporterów powstał aby łączyć przedsiębiorców z sektorem usług i instytucji wspierających rozwój eksportu i międzynarodowej ekspansji. Wydarzenie dedykowane jest firmom eksportującym, poszukującym nowych rynków i dla przedsiębiorców, którzy chcą umiędzynarodowić swój biznes.

IV edycję Kongresu Ekspansywnych Eksporterów odbędzie się w listopadzie 2025 roku. Organizatorzy zapraszają do współpracy i współorganizacji tego wydarzenia. Osobą kontaktową jest Adriana Rudnicka, Dyrektor Zarządzająca PPH EWA-BIS (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Nie przegap najnowszych wiadomości

icon googleObserwuj nas w Google News

Komentarze  

0 #1 Rod wayler 2025-02-06 22:15
Yes,yes,yes

Dlatego trzeba dosadzać bo jest za mało i inni weszli na nasze miejsce
Cytować

Powiązane artykuły

X